noerrebro

fra alle hjørner

Folkekøkken

Jeg har i lang tid tænkt, at jeg ville prøve folkekøkkenet i Støberiet, da jeg har været ret nysgerrig omkring konceptet. Alligevel har jeg ikke fået taget mig sammen før nu, hvilket måske mest bunder i, at jeg var lidt usikker på, hvordan det mon fungerede. Folkekøkken fungerer da sådan, at de samme 30 personer mødes hver onsdag og spiser mad, mens de hygger sig med vi-kender-hinanden-agtig snak. Det var vist ca sådan, jeg tænkte. Og jeg havde ikke lyst til at være den nye i forsamlingen.

???

Det foregår jo overhovedet ikke sådan! Hvilket nok også er en af grundene til, at det er flyttet over til Korsgadehallen på Korsgade 29: Der er SÅ mange mennesker – over 100! Og folk sidder ikke i én samlet, lukket gruppe, men i mange små grupper. Lukkede eller åbne - det er ligemeget, for alle er velkomne, og man sætter sig, hvor man har lyst. Hvis man ikke har prøvet det før og dermed føler sig som en nybegynder, skal man altså slet ikke frygte det, for der er ingen, der opdager det.

Det fungerer lidt som en lejrskole, højskole, efterskole o.l.., hvor man får en tallerken, stiller sig op i en kø, fylder mad på sin tallerken, sætter sig ved et bord, spiser, snakker og rydder op efter sig, når man er færdig. Meget simpelt. Der er sat en masse borde op med plads til 7 personer, så store familier behøver ikke at bekymre sig om pladsmangel. Kl. 17.30 serveres maden på to borde, og så er det bare at stille sig op i køen og øse mad op. Enten en vegetarret til 35 kr eller en kødret til 40 kr - valget er der altid, og for børn koster det kun 25 kr.

Da Freja og jeg var der sidste onsdag, serverede de ovnbagt laks med sesam som kødret og squashgratin som vegetarret, begge serveret med sauce verde, kartofler, en lækker grøn salat med artiskok, oliven og bagte, marinerede peberfrugtstrimler (tror jeg!) samt et dejligt, hjemmelavet brød. Vi valgte laksen, men sneg os til at smage en lille bid squashgratin, da der var ret meget tilovers til sidst. Og så spiste vi os ellers mætte sammen med alle de andre folkekøkkenfolk, mens vi blev underholdt af børn, der tumlede rundt nede i hallen. Og maden var jo virkelig lækker – lidt som at gå på restaurant, bare meget billigere.

Og lige så alle ved det - folkekøkkenet er ikke opstået ud fra en bestemt politisk holdning. Alle er velkomne! Faktisk så jeg kun mennesker – foruden laksen! Både børn, unge, forældre, kærestepar, enlige, ældre. Folkekøkkenet handler nemlig om fællesskab og plads til alle, uanset alder, religion, politisk holdning og spisevane. Ifølge Politiken blev folkekøkkenet grundlagt efter skudepisoderne i Blågårdsgade i 2009 for at vise, at man ikke skal være bange for at bo på Nørrebro. Godt koncept som forhåbentligt er med til at styrke Nørrebros fællesskab

Jeg elsker det!

6 responses to “Folkekøkken

  1. Mette februar 29, 2012 kl. 6:44 pm

    Wow det lyder jo mega fedt! Det vil jeg gerne med til en dag!! Hvor tit er det?

  2. Lisbeth Bryhl marts 5, 2012 kl. 6:27 pm

    Hej og tak for den fine anmeldelse. Det er så skønt, og det fungerer nemlig lige præcis efter hensigten – at vi kan spise sammen uanset hvem vi er.

    Maden er altid halal. Der er stamgæster helt fra Amager og dette FOLKEKØKKEN du besøgte havde 278 betalende gæster. Er det ikke skønt? Sidst var vi 324 og der er plads til os.

    Hvis man vil vide mere og hver uge, kan man trykke synes godt om Støberiets side på facebook, hvor vi hver uge laver en begivenhed for spisningen, med budskaber og menu.

    Velbokommen.
    FOLKEKØKKEN-damen

  3. Rasmus Underbjerg Pinnerup marts 5, 2012 kl. 7:03 pm

    Man kan også godt komme senere, men da der kommer så mange, så risikerer man nok, at der ikke er mere mad, hvis man først kommer kl. 19 :)

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 56, der følger denne blog

