noerrebro

fra alle hjørner

Friday it is

Jeg har ferie, og jeg fløjter rundt med en raket i rumpetten. Gad vide, hvor jeg selv er?

Jeg er vist lige her, og faktisk er det nok mest den tid, jeg bruger på computeren, som stresser mig. Tænk at den tager så meget af ens tid, hvor man ellers kunne sidde og læse en god bog, gå en laaaang tur på Nørrebro eller skrive skrive skrive. Men okay, nu skriver jeg jo faktisk, og i dag skal det handle om… Ravnsborggade, Sankt Hans Gade og lidt Ryesgade. Det, de har til fælles, ud over at de ligger klods op ad hinanden, er nemlig deres mange antikvariater… Der er vist omkring 10, og de er fyldt med møbler, glas, sølvskeer, mormortallekener, lædertasker, gamle radioer, lamper, LP’er, retro og kitchy køkkenredskaber, tøj og rodebunker. Mums! Dog skal man have lyst til at rode rundt i butikkerne, før det er sjovt, for de fleste af dem er fyldt fra gulv til loft med alle mulige forskellige ting, og man kan umuligt nå at røre ved alt 🙂

Jeg gik rundt på gaderne i går med min veninde i et par timer, og vi fik ikke købt noget, men jeg forelskede mig i en kameratasker i læder, som jeg – hvis jeg køber den – vil bruge som normal taske. Der er lige plads til mobil, lille pung og kamera i den. Jeg fandt den i den mest overfyldte og rodede butik på hjørnet af Ryesgade og Sankt Hans Gade, hvor ejeren syslede rundt i de to små rum, hvor vi knap nok kunne stå alle sammen. Ærgerligt, for der var ellers mange fine ting, og jeg har hørt, at han skulle være den billigste af dem alle, men måske er det ikke lige alle, der kan overskue denne butik.  Nå, men han var villig til at sælge kameratasken for 125 kr, og jeg vil have den for 100… Bare vent!

En anden god antikvariat var den flot indrettede og meget overskuelige “Veirhanen” på Ravnsborggade 12. Han havde gamle kaffemøller, flotte møbler (!!!), gamle radioer, flotte lamper osv. Møblerne var fine og i flot tilstand, og priserne var rimelige. Venlig mand!

Hos Kim Antons & Co Antiques i nr. 14C på Ravnsborggade købte jeg forleden en gammel yogabog med sort-hvide fotos og ægte spiritualitet, som yoga nu og engang bør rumme, før det kan kaldes yoga! Intet fitnessagtigt over det eller fancygjort. Bare helt enkelt og med de mest umulige stillinger. Glæder mig til at bruge den! 20 kr fik jeg pruttet den ned til! Butikken er virkelig snørklet, men hvis man har tid, kan man finde den sjoveste ting – og husk at prutte prisen ned!!!

Den anden dag var min veninde og jeg på Mellemrummet, som er en ny, hyggelig café på Ravnsborggade 11, drevet af frivillige fra Mellemfolkeligt Samvirke. Indretningen er virkelig dejlig; Man kommer ned i et kælderagtigt, langt lokale, hvor lamperne er lavet af halve globusser, og alle siddepladser er forskellige. Man kan sidde på stole, bænke, sofaer eller lænestole, og rundt om et stort spisebord, ved baren, et lille bord osv.
Drikkevarerne er billige, og man kan bestille en lækker frokostplatte til 20 kr. Det er øko, og det er fair trade. Jeg bestilte en stor latte på soyamælk til 22 kr og skulle ikke engang betale de 5 sædvanlige kroner for soyamælk i stedet for komælk. Den smagte super!
Vi var en del, der sad med computere og var studieagtige (gratis internet), men ellers mødtes venner til en snak og en kaffe, en mand hang lidt i baren med sin øl (øko-thy koster sølle 18 kr… På Picnic solgte vi dem til 35 kr!!!), og et lille hold mennesker holdt møde om deres næste musikprojekt. Spændende…
Engang imellem er der events med musik og debataftener, og alt overskud fra caféen går til Mellemfolkeligt Samvirkes projekter, som bl.a. går ud på at bekæmpe fattigdom.

Her er et link til caféen: http://www.ms.dk/sw172138.asp

P.S. IT’S FRIDAY, THAT MEANS: 100 g bland-selv slik for 6,95 kr i Føtex ved Nørrebro St.

Skriv et svar

