noerrebro

fra alle hjørner

Hvem kan gøre et stammemedlem fortræd?

Jeg burde selvfølgelig læse om hukommelse og kognition, men næh nej – det har jeg for længst glemt, og jeg kan umuligt tænke mig frem til det igen. Så derfor passer jeg børn og spiser ostemadder.

Det er sjovt, som man ændrer følelser omkring tryghed, når man flytter. Da jeg boede på Frederiksberg, var det mit hood; det var der, jeg følte mig hjemme, og der jeg følte mig tryg. Så når jeg bevægede mig ud på Nørrebro om aftenen og skulle hjem igen om natten, føltes det lidt utrygt. Det var som at cykle gennem en tåge af fremmedhed, hvor jeg bare skulle hjem. En helt grundlæggende følelse af at høre til og føle sig hjemme. Vesterbro var også utryg, Istedgade midt om natten, Vega, alt det omkring – utrygt! Eller… i hvert fald ikke trygt.

Det har så ændret sig. Nu føler jeg mig tryg et helt nyt sted, i en hel ny del af byen, hvor jeg har været 1 mio gange før, men ikke følt mig 100 % en del af , omend jeg havde følelsen af, at jeg burde føle mig tryg her. Nu føler jeg, at jeg hører hjemme. Men sådan er det vel, når man flytter til et nyt sted, man godt kan lide. Man får et nyt tilholdssted, lærer butikkerne og gaderne at kende og begynder at genkende ansigter rundt omkring. Man taler med grønthandlerne, laver historier om den lille Faktagut, undgår blikket fra ham den underlige, som lusker rundt med musikinstrumenter og laver grimasser, siger hej til genkendelige ansigter osv. Og det er jo ikke så underligt at møde folk, man har set før, når man vandrer rundt blandt sine naboer. 

Nå, men pointen er, at jeg nu føler mig utrolig tryg på Nørrebro. Jeg cyklede i går ned ad Stengade sent om aftenen, og den er jo altid mennesketom på nær lige ved huset for hjemløse, eller hvad det nu er. Der er mørkt, og folk ser skumle ud. Men de er egentlig ikke skumle, og derfor kan man føle sig tryg. Jeg bor her jo. Hvem kan gøre et stammemedlem fortræd?

Og derfor er jeg bedre venner med mørket på Nørrebro end med mørket på Frederiksberg. Er I klar over, hvor skummelt der er ved Peter Bangs Vej St. kl. 22 om aftenen? Der er pænt skummelt! Der er jo ingen mennesker…?

Nogen er vist bange alligevel...

Skriv et svar

