noerrebro

fra alle hjørner

Bumzen

I dag for jeg vild. Eller faktisk for jeg ikke rigtig vild, jeg prøvede blot at finde vej, og selv om jeg ikke vidste, hvor jeg var, så vidste jeg alligevel, hvor jeg var på vej hen. Jeg ville egentlig finde Nannasgade, og så endte jeg på Baldersgade, hvilket førte til, at jeg opdagede en bygning. Altså, en bemærkelsesværdigt en af slagsen. Med flag, graffiti, “tagterasse,” farver, musik, snak – og jeg troede, at jeg var havnet i Friedrichshain (Berlin). Det var jo så Nørrebro, og bygningen var såmænd bare “Bumzen.” Det har man jo hørt om – gode fester, ballade med politiet osv.. Men jeg anede ikke, at det lå lige der på hjørnet af Baldersgade og Dagmargade! Oprindeligt blev to bygninger besat i 1986, og i dag er det ene hus efter mange års forsøg på rydning blevet legaliseret og fungerer som kollektivet Bumzen. De holder koncerter og fester i deres café og har desuden vegansk folkekøkken hver onsdag. Jeg må lige udforske stedet en dag

For resten lagde jeg forleden mærke til et par mursten på Runddelen, som nu er blevet til et hjerte – det er åbenbart kunstneren Jens Toni Willumsen og hans murerlærlinge, som har bygget det, og folk har så de sidste par dage kunnet skrive på murstenene for at dele tanker om kærlighed og hjertesorg. Det er da hyggeligt! Og fint er det. På dinby.dk er har jeg fundet et interview med Jens, hvor han siger: “Kærlighed er en sindssygt dejlig følelse, men en følelse som alle andre. Den bliver ophøjet, og når man sætter noget op på en piedestal, er der langt ned igen.”

Nå ja ja… Og derfor skal hjertet også ødelægges igen efter 11 dage! Projektet kalder han en positiv tilgang til hjertekvaler, men altså… det lyder samtidigt som en negativ tilgang til kærligheden?
Kærlighed er en dejlig følelse, og man kan snuble noget så uheldigt og få de værste skrammer – men måske netop derfor er det ikke en følelse som alle andre..? Hvorfor ikke bare leve i følelsen og så tage nedturen med, hvis den kommer? Man skal da ikke forudsætte, at der senere absolut vil følge kærestesorger, for så kan man da slet ikke nyde kærligheden!

6 responses to “Bumzen

  1. tantralicious juni 12, 2011 kl. 8:33 am

    Ej jeg er simpelthen så glad for du gjorde mig opmærksom på din blog… Jeg er jo inde på mit yogacenter på Ndr Fasanvej 230 hver uge, og jeg tager altid bus 5A derud, og så sidder jeg i bussen og kigger på butikker, på gader, og tænker altid: Uh, hvor kunne jeg godt tænke mig bare at stå af og prøve at gå lidt ned ad sidegader, bare følge hjertet… og nu føler jeg lige din blog kom som sendt fra himlen, for pludselig får jeg bare en masse vidunderlige billeder og indgange til et kvarter, jeg jo allerede elsker, selvom jeg egentlig bare kører igennem det… jeg er SÅ klar på snart at udforske lidt… Tusind tak 🙂

    • noerrebro juni 12, 2011 kl. 10:24 am

      Det er nok den bedste besked, jeg nogensinde har fået! TAK! Der er så meget at udforske på Nørrebro, så jeg når slet ikke at fange det hele – men der kommer lidt af hvert med på bloggen, så jeg håber, du kan bruge det 🙂 Ellers må du gerne komme med råd og spørge, hvad der egentlig sker ude på den og den der gade – så lover jeg at svinge kameraet over skulderen og spæne afsted mod det udvalgte sted. Nye oplevelser gør livet mere spændende, så jeg er altid klar til at gå på opdagelse.
      Håber du en dag står af og selv titter lidt rundt på gaderne 🙂

  2. jensdrejer juni 12, 2011 kl. 2:47 pm

    Jeg har også hørt en masse om Bumzen, men aldrig været der – og det er vist heller ikke et sted for mig. Men det kunne være spændende at se det og derfor vil jeg nok prøve at køre forbi en dag.

    Jeg kom forbi mens de var ved at lave hjertet, men jeg havde travlt og derfor kunne jeg ikke stoppe selv om jeg var nysgerrig. Så var det jo heldigt, at du har skrevet om det og dermed stillet min nysgerrighed. *S*

    • noerrebro juni 12, 2011 kl. 4:14 pm

      Ja… man bliver så nysgerrig af sådanne pludselige hjerter, der popper op rundt omkring på Nørrebro 😉 Nåede dog aldrig derhen for at sprede kærlighed!

      Bumzen – de har jo vegansk mad? 😉 Det kunne være sjovt at prøve, selv om jeg desværre tvivler på, at alle lukkes ind med et smil. Men hvem ved – jeg kan jo bare prøve… Det er i hvert fald et spændende område. Og næste gang skal jeg nok finde Nannasgade!

  3. Anna juni 15, 2011 kl. 4:12 pm

    Du kan tro jeg står af der snart en dag… og indtil da må du gerne sige til hvis du finder en butik med indisk tøj – jeg er SÅ oppe på en lang nederdel i een eller anden hippiefarve. Som min nevø siger. Min moster – hun er hippie – hu går ind for fred.
    Jeg nyder at læse dine indlæg… og glæder mig til at læse lidt mere i arkiverne også… og er SÅ klar på snart at sidde med en chai et sted og føle mig som nørrebropige, selvom jeg bor u i O’ense 😉
    God aften….
    tantralicious/Anna

    • noerrebro juni 16, 2011 kl. 9:55 pm

      Det skal jeg nok! Tænker lige lidt… Har faktisk – sjovt nok – ikke set nogen her på Nørrebro, men er der ikke en indisk butik inde på Studiestræde? Eller der omkring? Og sikke stolt han kan være af sin moster! Fred… ! Så må du hellere finde en hippienederdel 😉 Arh Odense – min far bor der, så er der ret tit. Kan du huske hippiecaféen Optimisten? Gud hvor var den dejlig!
      Tak 🙂 Jeg har hoppet lidt rundt på din blog de sidste par måneder og læst lidt om yoga. Vil gerne i gang igen snart! Men kan ikke tage mig sammen, når jeg bare er i lejligheden, selv om jeg har nok inspiration! Det burde være en rutine – men også noget, jeg glæder mig til…

Skriv et svar

