noerrebro

fra alle hjørner

Minoriteter

For 1½ time siden befandt jeg mig på Nørreport St, hvor der foran trappen ned til perronen stod en hjemløs og solgte Hus Forbi. To unge piger, hvoraf den ene bar et tørklæde, der vist kaldes niqab, og som dækker en stor del af ansigtet, kom gående forbi, fordybet i en samtale med hinanden.

Straks vendte den hjemløse sig mod dem og råbte, at “sådan noget kunne han ikke lide,” mens han skulede til hendes niqab. Begge piger kiggede overrasket på ham og mumlede et eller andet, mens de gik videre.

Den hjemløse råbte igen til dem: “Jamen, du skal sq da ikke bære sådan noget” og “du skal ikke være her.” Han så utilfreds ud, fyldt med had. Slidt med gråt tøj og et hærget ansigt. De to piger gik væk derfra.

Det er sjældent, jeg bliver sur, men sådanne tilråb til folk, der går anderledes klædt, har en anderledes religion, er fra en anden kultur, finder jeg meget uacceptable og ubehageligt. Tilråbene er formålsløse – hvem gør de glade?

Både den hjemløse og den unge pige med niqab tilhører en minoritetsgruppe i samfundet, og den hjemløse burde alene af den grund vide, hvordan det er at blive behandlet på en umenneskelig og nedværdigende måde. Han var da beskidt og lugtede af sprut, men ingen råbte ad ham

Man holder sine uvenlige holdninger for sig selv og behandler andre, som man selv ønsker at blive behandlet. Så simpelt er det.

Jeg blev lidt gladere, da jeg på ved ned ad Frederiksborggade og over Dronning Louises Bro kunne nyde og værdsætte den smukke lyserøde og orange himmel over Nørrebro. Fantastisk! Hvor er vi heldige med sådan et farverigt tag.

Et mindre fantastisk syn var Sortedams Dossering, som var grøn af slam og overhovedet ikke renset! Peblinge Sø var dog spejlklar.

Læs mere om algerensningen her: https://noerrebro.wordpress.com/2011/08/09/hjemme/

4 responses to “Minoriteter

  1. Mette september 12, 2011 kl. 4:47 pm

    Du burde tage et billede af en af “Don’t leave us alone with the danes”-plakaterne, der hænger rundt omkring… (synes i hvert fald jeg har set dem flere steder…)

  2. jensdrejer september 13, 2011 kl. 12:23 pm

    Jeg oplevede noget lignende for nyligt. Det var ikke dog ikke udenlandske piger som det gik ud over, men en mand som formodentlig var narkoman….. nogen gange har jeg mere tålmodighed end andre. Det var desværre en af de dage hvor min lunte var meget kort, så selv om det var midt i køen hos bageren, så gav jeg vedkommende en ordentlig skideballe! 😉

    • noerrebro september 13, 2011 kl. 4:52 pm

      Sådan! Man tror ikke, det sker så ofte – men det finder sted oftere, end man lige regner med. Og desværre er der mange, der ikke reagerer.
      Jeg blev ret chokeret og valgte at fokusere på de ramte piger i stedet for på ham. Kunne ikke overskue at tale fornuft med en, som lignede en fuld, træt mand, så jeg skulede lidt til ham og sendte positive tanker og smil mod pigerne, som dog hurtigt forsvandt. Ofte det kan det være rart med en lille kommentar fra andre, som ser, hvad der sker – ligesom for at vise, at det ikke er i orden, og det ikke er en adfærd, ALLE udviser.
      For ca. 4 år siden, da jeg vist var lidt mere modig, begyndte jeg at diskutere med to store, voksne, danske mænd, som kom ud fra en bar på Studiestræde og råbte “perker” efter en taxa, som ikke stoppede. Der sad allerede en passager i taxaen, så han havde jo ikke mulighed for at stoppe.
      Jeg blev simpelthen så stødt, arrig og flov over at være dansker, at jeg måtte vende om på min cykel, cykle tilbage og skælde de to “voksne” mænd ud. Skræmmende, men hold op hvor var det en dejlig følelse bagefter!

Skriv et svar

