noerrebro

fra alle hjørner

Hot Kotyr

Forleden slentrede min kæreste og jeg ned ad Nørrebrogade med det mål at finde butikken med den røde lampe, som sender et varmt lys ud på gaden, når mørket falder på.

Vi slentrede og slentrede og fandt lampebutikken Hot Kotyr på Nørrebrogade 76.

Jeg er gået forbi butikken utroligt mange gange og har ofte sendt lange blikke efter deres lokkemad udendørs – trækasserne, bøgerne, vinylpladerne, kufferterne osv. Og så deres røde lampe i vinduet.

Men da vi kom derhen, var den røde lampe fjernet fra vinduet, men det viste sig, at de havde en del af dem: en plastikskærm til 400 kr, som giver det mest fantastiske røde skær. Jeg droppede dog at købe den og endte i stedet med Bifrost på vinyl til en 10’er.

Butikken består af tre lokaler, som er propfyldt med gamle og nye lamper i alle størrelser og farver. Kitchy lamper, kuppelformede lamper, standerlamper, lampeskærme med silketryk. Derudover er der musikinstrumneter, vinylplader, reklameskilte, bøger, tindåser og alt muligt andet vintagesjov. Jeg tror, de har alt, men hver eneste stykke plads på en hylde, i en krog eller i loftet er fyldt med ting, så det er umuligt at danne sig et overblik – derfor spørg, hvis du leder efter noget bestemt.

Egentlig minder Hot Kotyr mig lidt om Østberlins vintagebutikker, som jeg elsker at tulle rundt i (bl.a. Waahnsinn på Rosenthaler Str. i Mitte): tætpakket, rodet og fyldt med spøjse 60-70’er ting.

 

 

Her er et par af de lamper, de har:

6 responses to “Hot Kotyr

  1. jensdrejer oktober 27, 2011 kl. 1:26 pm

    Jeg har aldrig været derinde. Jeg er slet ikke til sådan nogle rodebutikker! Ja, det tillader jeg altså at kalde det. Men jeg har altid været vild med navnet…. det er altså godt fundet på. Gid jeg også kunne finde på sådan noget……. 😀

  2. Milana oktober 30, 2011 kl. 9:37 am

    Jeg elsker Nørrebro! Og din blog 🙂 Hvor er jeg glad for at jeg kom forbi den!

    Jeg skal helt klar besøge Hot Kotyr – kan på dine billeder se så mange ting jeg gerne vil ha’!

    • noerrebro oktober 30, 2011 kl. 1:08 pm

      Nej hvor dejligt at høre! Det er jeg glad for – håber du kan bruge den til noget så… 🙂

      Hot Kotyr er genial – og nu ser jeg de der trafiklamper over det hele, så de er åbenbart meget populære

  3. Pingback: I love… lamp |

  4. Kurt Christensen juni 18, 2014 kl. 7:42 pm

    Hvis I elsker gamle lamper, så besøg: http://www.lampesamleren.dk
    Der kan I også få lamperne repareret eller ombygget.
    Hilsen Kurt lampenørd!

Skriv et svar

