noerrebro

fra alle hjørner

Veggeburger

I går ved frokosttid mødtes jeg og mit trætte søndagshoved med en veninde på Blågårdsgade 17 for at spise burgermenu. Der ligger Café Ñ nemlig, en lille intim café, som serverer økologisk veggemad, lækker juice, kaffe og andet guf.

Stedet er ejet af Allan Rech, som jeg ofte ser, når jeg bevæger mig ned ad Blågårdsgade. En altid smilende mand, som alle synes at kende – han skulle være flink 🙂

Kl. 12 var næsten alle bænke langs væggen optaget i det lille lokale, men vi fik dog en plads mellem de andre frokostgæster, som skulle nyde søndagsveggemad på Café Ñ.

Caféen har ikke vildt mange retter at vælge imellem, men det gør intet, da det efter min mening blot betyder, at de så til gengæld har styr på de enkelte retter, de har. Jeg har før fået deres Café Ñ tallerken, som består af hummus, tzatziki, blandet salat, brød, vegedelle og frugt, men denne gang fik vi burgermenu til 89 kr, og der gik ikke lang tid, så stod der to store tallerkener foran os med en burger fyldt med grønt, kartoffelfritter og lidt appelsin.

I burgeren var der foruden den lækre veggebøf – hvis ingredienser jeg ikke lige kender (måske champignon eller selleri?) – små lucernespirer, rødbede- og gulerodsstrimler samt spinatblade. Kartoffelfritterne var ikke sprøde, men trods deres “slattenhed” var de i den grad spiselige, lækre og meget anderledes end normale, kedelige pomfritter. Og så var der selvfølgelig økoketchup til.

Juicen, som fulgte med i burgermenuen, var friskpresset og kunne blandes, som vi ønskede den. Vi valgte at mixe alle de mulige ingredienser og fik en sund gulerodsappelsinrødbedeingefærjuice, som smagte super godt. Regner stærkt med, at min forkølelse snart går væk – og så må jeg vist have mig en saftpresser!

1 time efter var tallerkenen tømt, og vi var mætte. Ikke på sådan en okseburger-maveopsvulmende måde, men på en rigtig god og tilpas måde. Isam B havde slået sig ned ved siden af os med sin kone og kære søn, som en gæst på vores anden side mente, at man blev skruk af at se på. Kær var han i hvert fald, og maden kunne han lide.

Udover de to nævnte retter kan man få suppe, brunch, sandwich, veggedeller, tærte med salat og tzatziki og dagens ret i går var tofu marineret i chili og ingefær med grøntsager i kokos/peanutbutter sovs serveret med frugt og ris. Og så selvfølgelig juice, kaffe lavet på alle de sædvanlige cafémåder, økoøl, chai og Søbogård. Det hele er vegetarisk, og så vidt jeg ved, er det også økologisk. Og så er der åbent for alle: børn, unge, ældre, kendte, ukendte, folk fra Nørrebro og folk fra Ikkenørrebro. Alle. Og det sørger Allan for.

10 responses to “Veggeburger

  1. tantralicious oktober 31, 2011 kl. 8:20 am

    Åh det lyder som om jeg skal derhen…. jeg har sådan burgerlyst, men uden den døde del… 😉

  2. jensdrejer oktober 31, 2011 kl. 2:33 pm

    Og så får man pludselig sådan en umanerlig lyst til at drøne ind på Cafe N og spise en stor gang frokost eller aftensmad. Jeg havde godt nok andre planer, men….. forresten har de jo også take away. Hmmm…. det må jeg vist lige overveje! 😀

    Pas på med saftpresser. Sådan en har jeg også haft, men den blev kun brugt to gange. For det første bruger man faktisk en del frugter til at lave et glas saft. For det andet var min meget vanskelig at gøre ren. Jeg har givet den væk og ny ejer har det præcis lige som mig; man gider ikke, når man ved at et enkelt glas saft medfører en halv times opvask!

    Der findes vist saftpressere som er lidt nemmere at gøre rene. Men jeg foretrækker at købe et glas en gang imellem når jeg kommer forbi et godt sted inden i byen. Ikke flere saftpressere til mig! 😀

    • noerrebro oktober 31, 2011 kl. 5:26 pm

      🙂 uh ja, jeg kunne også godt gøre det igen. Glæder mig til at prøve deres tallerken igen – den er SÅ lækker! TakeAway – det er jo også smart, for der er ikke så meget plads ift. popularitet!

      Du siger noget. Orker ikke rengøring af sådan nogle komplicerede maskiner. Min blender er en bamix, som er vildt nemt at rengøre, og det var et helt bevidst valg, da jeg i sin tid købte den. (PLUS at den holder i 20 år og kan blende isterninger). Mon ikke den også virker til juice?

      Tager du så på Joe & the Juice? 😉

      • jensdrejer november 1, 2011 kl. 12:46 pm

        Jeg er vild med Joe & the juice, men bruger skam også de andre. Det er altid spændende at komme ind de nye steder og se hvad de har.

        En blender kan desværre ikke lave saft, for en saftpresser udskiller jo saften. Blendet æble er med garanti ikke lækkert, hahaha…….

        • noerrebro november 1, 2011 kl. 3:14 pm

          Det er også kun fordi, jeg faktisk ikke er så vild med Joe & the Juice. Det er meget hypet, og ikke så hyggeligt. Derudover har der jo lige været et par problemer omkring noget fusk i forbindelse med fødevarestyrelsens tjek.

          Iv, kan godt forestille mig det. Er nu heller ikke den vildeste juiceperson, det var bare SÅ super lækkert med rødbede og ingefær især. Hold da op. Til gengæld kan jeg ikke undvære min bærsmoothie med soyamælk, vanillepulver, spinat, banan, hørfrø, hvedekim, kanel og mandler… 😀 Så fik du lige den lækre opskrift!

  3. Pingback: I’m not here… « noerrebro

  4. Pingback: The Bronx « noerrebro

  5. Pingback: 2200:DOX « noerrebro

  6. Pingback: Veggeburgerbattle « noerrebro

Skriv et svar

