noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk vegetarmiddag #2: Kidneybønnedeller

Inspireret af Jens Drejers opskrift på kidneybønnedeller, som jeg har nydt en del gange, besluttede jeg mig for at servere dem til fødselsdagsfesten i torsdags. Min opskrift blev lidt anderledes, da jeg mener, at de skal have en del mere havregryn, så de bliver mere faste og mindre smattede. Så jeg prøver mig altid lidt frem ved at se, om de første deller, jeg lægger på panden, kan vendes, uden at jeg skal til at samle dem til deller igen. Hvis de ikke kan, skal der mere havregryn i.

De mætter ret meget pga. kidneybønnerne, og så er de lette at lave – bortset fra når man som jeg ikke har en ordentligt blenderskål! Men mine gæster var vilde med dem, og de passede perfekt til både rødbedesalaten, broccolisalaten, linsedellerne og den lækre humus.

Opskriften giver ca. 30-35 vegedeller, og med al den anden mad kunne mine 13 gæster selvfølgelig ikke spise dem alle. Så der var en masse tilovers, som røg direkte i fryseren. Glæder mig allerede til at spise dem igen!

Ingredienser:

4½ dl. tørrede kidneybønner

3 løg

6 spsk. fuldkornsmel

3-4 dl. havregryn

2 peberfrugter – dog gerne 3

2 tsk. spidskommen

1-2 tsk. chili

Salt og peber

Kidneybønnerne skal lægge i blød i 12 timer og koges ca. 45 min. De må godt være lidt bløde, så de er lettere at blende. Løgene og peberfrugter hakkes og blendes med de andre ingredienser. Husk at smage til undervejs!

Start med 2 dl. havregryn og vurder så efter første stege-deller-på-panden-forsøg, om de hænger godt nok sammen, eller om de har brug for mere havregryn.

De kan sagtens laves om eftermiddagen og så bare varmes op i ovnen om aftenen.

Nyd dem – de er virkelig gode!

4 responses to “Nørrebro’sk vegetarmiddag #2: Kidneybønnedeller

  1. Jens januar 15, 2012 kl. 8:13 pm

    Jeg synes de ser rigtig gode ud! Dejligt, at dine venner også kunne lide dem!😀

  2. Nada Louise Cay januar 22, 2012 kl. 5:32 pm

    Ihhh Nana, de ser altså virkelig lækre ud! Dem vil jeg snarest afprøve.

Skriv et svar

