noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk vegetarmiddag #3: Linsedeller med hørfrø

Udover de lækre kidneybønnedeller serverede jeg også linsedeller med hørfrø i torsdags, da jeg holdt fødselsdag . Og på trods af at det gik lidt galt med opskriften i forhold til mængderne, så smagte de fantastisk. (Jeg har rettet opskrifterne, så I ikke laver dem alt for tørre.) Linsedellerne kan godt virke lidt tørre i sig selv, så de fungerede perfekt sammen med de lidt mere våde retter: humus, rødbedesalat og broccolisalat.

Der bliver med denne opskrift ca. 35 linsedeller, og der var selvfølgelig mange tilovers, som kom i fryseren. Jeg tror, de skal bruges til vegetarburger i nærmeste fremtid. Opskriften er inspireret af Vegetarkontakts opskrift på spinatdeller med hørfrø og chili.

Ingredienser:

500 g røde linser

1½ ternings grøntsagsbouillon

900 g frossen, hakket spinat

3 dl hørfrø

5 dl havregryn

2 dl fuldkornsmel

1 frisk chili eller 2-3 tsk. stødt chili

Salt og peber

Først tøs spinaten op, og vandet drænes fra. Så koges linserne i bouillonen ca. 20-30 min, eller til massen er grødagtig. Imens kværnes hørfrøene, hvorefter alle ingredienserne blandes sammen.

Man kan evt. tilsætte 1 dl havregryn mere, men kun hvis dellerne virker for våde og usammenhængende, når de kommer på panden.

Min fejl var, at jeg tilsatte både 1 dl havregryn samt 1 dl fuldkornsmel ekstra. De smagte stadig godt, men det var vist ikke nødvendigt.

De er virkelig lækre, og folk, der normalt spiser svinefrikadeller, er vilde med disse vegetariske. Det forstår jeg godt!

6 responses to “Nørrebro’sk vegetarmiddag #3: Linsedeller med hørfrø

  1. Jens januar 15, 2012 kl. 8:16 pm

    Den opskrift kender jeg ikke, men det ser superlækkert ud! Det lyder som en fantastisk fødselsdag med masser af god mad! 😀

    • noerrebro januar 15, 2012 kl. 8:22 pm

      Lav dem en dag – de er rigtig gode… Og bare vent – der kommer også en vegetarmiddag #4 og #5 😉 I morgen… Den ene af salaterne med rødbeder vil jeg især anbefale. Den er virkelig lækker – men den må du vent med at se til i morgen 😉

  2. Nada Louise Cay januar 22, 2012 kl. 5:34 pm

    Hej Nana. Tak for opskrifter!
    Jeg har noget til gode – de skal afgjort prøves af snart.

    Mvh lacucinanada.com

  3. Nat januar 30, 2012 kl. 3:25 pm

    Ej, hvor ser det godt ud! Det må jeg også tage og prøve!

    Og flot nyt design du har fået lavet til bloggen også! Friskt og livligt! 🙂

    Much love!

    • noerrebro januar 30, 2012 kl. 3:29 pm

      Hej søde du 🙂 Er også ret vild med den turkise farve… Hvordan er den ift. den farve, du snakkede om?
      Og ja – kom i gang med dellerne! De er rigtig lækre 🙂

Skriv et svar

