noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk vegetarmiddag #4: Rødbedesalat à la Picnic

Da jeg flyttede til Nørrebro for ca. 2 år siden, havde jeg virkelig brug for et job. Jeg sendte 50 ansøgninger til børnehaver, caféer, fritidshjem, hospitaler, fitnesscentre osv., men ingen ville have mig. Hvad gør man så? Man går da ned ad gaden, drejer om hjørnet og spørger hver eneste butik/café/restaurant på gaden, én efter én, om de har brug for en medhjælper. Torvets Kebab sprang jeg over. ParadisIS kunne ikke bruge mig. Blomsterhandleren havde lukket. Kashmir Kebab sprang jeg også over. Men restauranten Picnic, altså 3. sted, gav mig en prøvedag! 50 opfordrede ansøgninger virkede ikke, men ved at dreje om hjørnet og spørge om job to steder, var jeg stort set ansat. Vupti dupti! Så jeg arbejdede der et års tid med sure Ramashan bag gryderne og en ny opvasker hver måned, som jeg ihærdigt forsøgte at lære lidt dansk. Det var det bedste ved jobbet – udover den gode mad.

Nå, men pointen er, at salaterne var ret lækre, især deres rødbedesalat. Så den opskrift hapsede jeg, og eftersom der er kommet ny ejer, ser jeg intet problem i at dele den med jer. Der bliver til ca. 10 portioner.

Ingredienser:

1,5 kg rødbeder

2 spsk. friskrevet ingefær

1 dl jumborosiner

2-3 æbler

4 dl creme fraiche

Rødbederne skal skrælles og rives på rivejern eller bare skæres i små spisevenlige stykker. Ingefæren skal rives, og man kan sagtens tilsætte 1 spsk. mere, da ingefæren er det, der især giver salaten sin lækre, specielle smag. Perfekt mod forkølelse i øvrigt.

Æblerne skal også blot skæres i mindre stykker, og så skal det hele ellers bare blandes sammen, så salaten får en smuk, lyserød farve.

 Ramashan fortalte aldrig præcist de rette mængder, så I må prøve jer frem. Bare sørg for, at ingefæren kan smages.

Håber I laver den – den er virkelig god!

3 responses to “Nørrebro’sk vegetarmiddag #4: Rødbedesalat à la Picnic

  1. Jens januar 16, 2012 kl. 5:48 pm

    Det lyder både spændende og lækkert. Og den bliver sikkert lige så god, hvis man bruger sojayoghurt i stedet for. Måske blandet med noget vegansk mayo. 😀

  2. Pingback: Picnic holder fødselsdag, og slikbutikken åbner « noerrebro

Skriv et svar

