noerrebro

fra alle hjørner

Træk og slip og skilsmisse – uden sammenhæng

Jeg har et meget lille toilet. Og intet bad. På mange måder utroligt hyggeligt, dekoreret med digte og tegninger, så mange lige bliver siddende lidt ekstra tid for at studere væggene. Lidt upraktisk uden bad, men det vænner man sig til – det er jo bare nede i kælderen. Nu siger jeg så farvel til mit træk og slip toilet for i stedet at sige velkommen til et lidt mere moderne toilet. Bag ved den højthængende cisterne, som lige er blevet revet ned, har jeg så fundet en kvart artikel skrevet af Henning O’Strit om 72.000 franske kvinder, som gør “et eller andet” overalt: I Guds natur, på køkkenborde, på stranden, i elevatoren, i kirken og i flyvemaskinen… Jeg tror, det er fra ekstrabladet, men jeg kan simpelthen ikke regne årstallet ud. 70’erne måske?

Efter VVS’eren var gået, måtte jeg lige prøvet toilettet. Og hvad gjorde jeg? Rakte ud efter den ikke tilstedeværende snor. Det skal jeg nok lige vænne mig til 🙂

Nå, men det er egentlig ikke mit toilet, det skal handle om. Jeg var nemlig i teateret forleden med en god veninde, som havde givet mig billetter til “Peter og Elgen” – en komedie skrevet af Thomas Levin, som omhandler skilsmisse og de efterfølgende følelser og problemer. Forestillingen blev vist på Teater Grob på Nørrebrogade, som er umulig at overse, når man passerer. Facaden er malet pangturkis – sådan en lækker farve, og jeg overvejer virkelig at male mit køkkengulv i samme farve!

I “Peter og Elgen” stifter man først bekendtskab med en irriterende, intellektuel, litterær far og hans teenagedatter, som er i gang med at forberede nytårsfestiligheder i deres hytte i Sverige. Deres gæster består af ekskonen/moren, som faren desperat forsøger at vinde tilbage, men som datteren ikke kan holde ud, samt en livslang ven, som viser sig ikke at være en helt så god ven alligevel. Uventet får de besøg af en af farens studerende, en høj, kluntet og meget forelsket novelleforfatter, som helt klart var aftenens sjoveste væsen – og dillemaets problemløser! Det går nemlig ikke helt som planlagt.

Der bliver råbt en del, bandet, og klichéer og sproglige finurligheder slynges ud, hvorefter de bliver slået til jorden af faren, hvis flueknepperi er ved at drive alle til vanvid. Stakkels datter, som er det voksne barn i midten af det hele. Replikkerne er hurtige, til tider aggresive, og skuespillerne klarer det så godt. Når diskussionerne går helt amok, følger de med. De lever sig ind i deres rolle og giver alt, hvad de har.

Dejligt med lidt perspektiv på parforhold, venskab, familie og skilsmisse, og jeg kan varmt anbefale “Peter og Elgen” til teaterinteresserede. Forestillingen kører indtil d. 31. marts, så I har masser af tid – og billetterne er billige…

Og inden man går ind, kan man købe drikkelse og snacks i deres kaffebar. Vi fik lækker yogi te til 10,- og øko sodavand med hyldeblomst til 20,- Ellers er der vin til 40,- øko øl (bl.a. Fynsk Forår) til 35,- og kaffe til 20,-

Læs mere her

Skriv et svar

