noerrebro

fra alle hjørner

GRØD GRØD GRØD

For en uge siden spiste jeg grød med en dejlig veninde på et dejligt sted med dejlige mennesker, nemlig på GRØD (Jægersborggade 50)! Jeg var der også på åbningsdagen, men nåede aldrig at smage selve grøden – stor fejl! Så NU skulle det være. Fredag kl. 14 drog vi så afsted og fandt GRØD blandt alle de andre spændende butikker, caféer og restauranter, der ligger på Jægersborggade. Det er jo ingen hemmelighed, at det er en virkelig lækker gade, dog med cykelfjendtlige brosten. (Derfor er man nødt til at gå – og blive lokket af alle vinduernes fristelser!)

Nå, men på GRØD var der relativt stille, formentlig pga. tidspunktet! En ammende mor inspirerede med sit valg af grød, og Lasse bag disken kunne også give god råd, for hvad vælger man egentlig, når det hele lyder så hamrende lækkert og indbydende? Det krævede lidt tid og talen frem og tilbage, og jeg håber ikke, at vi drev Lasse til vanvid! (Senere blev vi udnævnt som værende GRØDs største fans… Ret godt klaret af førstegangsbesøgende!)

Det endte med, at Anna valgte speltgrød med qunioa pyntet med frisk appelsin, karameliserede græskarkerner og hindbærpulver, og jeg selv snuppede speltgrød med quinoa pyntet med frysetørret solbærpulver, pære, karameliserede græskarkerner og kardemommesirup. Så kunne Lasse fortsætte sit porre-mandel-forberedelsesarbejde uden vores kvidren.

Annas grød

Min grød

Og grøden smagte virkelig godt! Begge to… Min grød bød på en spændende, ukendt, sød smag, formentlig pga. pære-karamel-kardemommesirup-sammensætningen, som normalt ikke lige er det, jeg tilsætter hverken speltgrød eller quinoa. Men det fungerede og var virkelig lækkert, og jeg nød hver skefuld og den dejlige eftersmag.

Grød kan jo laves på uendelig mange måder, og hver måned byder på nye varianter. Smart koncept! Og så er det billigt: 35 kr for en skål grød lavet med kærlighed!? (indtil kl. 17, herefter 50 kr)

Havregrøden med karamelsauce, økoæble og ristede mandler lokkede altså også ret meget, men det må vi prøve en morgen, vi besøger GRØD. Eller deres 3 kornsgrød! Mmmm… Hvor lækkert kan det lige blive? Og samtidigt kan man blive lidt klog på alle de forskellige kornsorter og drystyper. Amaranth og quinoa kender jeg, men hvad er fx kruska???

Den tørrede havtorn og forskellige grødblandinger kan for resten købes på stedet, så man selv kan eksperimentere derhjemme

Alt i alt en meget inspirerende oplevelse, se bare min egen grød, som var en ret så anderledes version af den typiske havregrød med roiner!

Læs mere om GRØD her – menuen opdateres jævnligt

Og så lige lidt bonus fra min tid som 11-årig:

3 responses to “GRØD GRØD GRØD

  1. tantralicious marts 9, 2012 kl. 11:54 am

    kom lige til at læse det her indlæg mens jeg selv var sulten…. lidt dumt 🙂
    Slurp!

Skriv et svar

