noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk smoothie

Jeg elsker smoothie! Især lige når jeg er vågnet og har tid til at lave en lækkerhedsbærbombe. Det er lidt som at spise slik til morgenmad, sundt slik vel at mærke, og der går en del timer, før man er sulten igen. Da jeg begyndte at lave smoothies var jeg – som mange andre – inspireret af Thorbjörg Hafsteinsdóttirs omegamorgensmoothie, som var tilsat ca. alt det, jeg ikke lige havde i køkkenet. Jeg fik så skaffet det meste og blev samtidigt inspireret af andre opskrifter (det smarte er jo, at smoothie kan laves på uendelig mange måder!), og min egen version har så de sidste par år set sådan ud:

Den består af

150 g frosne, blandede bær

½ frossen banan (intet problem, hvis den er frisk!)

1 frossen klump spinat

5 mandler

½-1 spsk hvedekim

1 spsk kværnet hørfrø

2 spsk rent valleproteinpulver (kan udelades, men jeg synes, det giver god fylde, og da jeg ikke spiser kød eller mælkeprodukter så ofte, er det en god måde for mig at få protein på)

½-1 tsk stødt kanel

½-1 tsk vanillepulver (min vanillepulver ser lidt mærkelig ud, da den er fra Indien!)

Jeg tager aldrig bærene op aftenen før, jeg skal bruge dem, men hælder derimod kogt vand over dem (lige så det dækker), inden de blendes. Vandet hældes altså ikke fra, men erstatter mælk/yoghurt/A38.

Dernæst blender jeg den halve, frosne banan og proteinpulveret med, og så tilsætter jeg spinatklumpen samt hvedekim, kanel, vanillepulver, hørfrø og mandler. Så skal man egentlig bare blende løs, til det er en lind masse.

Hvis smoothien er for fast, og man ønsker at “drikke” den, tilsætter man bare lidt vand eller fx soyamælk. Jeg kan godt lide at spise den med en ske, så hvis konsistensen er sugerørsflydende, tilsætter jeg lidt ekstra bær.

Spinaten og proteinpulveret kan godt give smoothien en anderledes smag, som ikke minder om den sukkersøde smag, man måske er vant til. Men det vænner man sig hurtigt til, og alternativt kan man jo tilsætte mindre proteinpulver eller helt undlade at tilsætte det og så bruge ekstra bær eller en hel banan i stedet. Men prøv jer frem, kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan putte i sin smoothie. Dadler fungerer fx også fint 🙂

Velbekomme! Og nyd den gerne med en café soyalatte. Det er SÅ godt!

2 responses to “Nørrebro’sk smoothie

  1. esther L marts 14, 2012 kl. 2:08 pm

    lækkert

Skriv et svar

