noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’ske hirsehørfrøboller

For et par uger siden bagte jeg boller. Det gør jeg ikke så tit, men når jeg endelig gør det, så bliver det sjovt nok altid et kæmpe projekt, som jeg går meget op i.

Først kigger jeg mine 3 opskriftsbøger om brød og boller igennem et par gange og vælger ca. fem opskrifter ud. Så finder jeg mine løse opskrifter frem, ser dem igennem et par gange og vælger måske et par stykker ud. Dernæst søger jeg på google efter spændende opskrifter, evt. med bestemte ingredienser, som jeg lige har liggende, så som hirse, brune ris, hørfrø, rugmel osv. Hele processen tager et par dage. Og resultatet er altid således: Jeg finder en interessant opskrift fra nettet, finder inspiration fra de opskrifter, jeg selv har og tilsætter så ellers bare ingredienser efter eget ønske.

Det er det samme hver gang. Det sjove er, at jeg elsker opskrifter, og jeg elsker at lave mad, så jeg har virkelig mange udklip med interessante opskrifter liggende i mine gemmer + en del koge- og bagebøger på hylden. Men jeg følger aldrig en opskrift 100 %, måske nærmere 50 %! 😉 Og man kan altså lynhurtigt finde spændende opskrifter på nettet med præcis de ingredienser, man har, så bøgerne står nærmest bare på hylden som savleinspirerende hyggelæsning.

Nå, men på en måde er det vel ok. Det giver jo mulighed for at være kreativ med ingredienser og finde på nye Nørrebro’ske opskrifter. Denne gang fik jeg bl.a. inspiration fra Fenjas opskrift på hirseboller. Jeg tilsatte en del andre ting og lavede den altså lidt mere Nørrebro’sk. Here it comes

Jeg fik 15 boller ud af denne dej:

25 g gær

1-2 dl soyamælk med vanille (det smages ikke, når bollerne er færdigbagte, og man kan sagtens bruge en anden slags mælk eller yoghurt)

2-3 dl lunken vand

100 g rugmel

100 g hirseflager

25 g hørfrø

1 spsk. HUSK

200 g fuldkornsspeltmel

200 g hvedemel

1 tsk. salt

2 tsk. honning

Jeg startede med at blande gær og 2 dl lunken vand sammen, inden rugmel og hirseflager blev tilsat. Det nåede at stå i ca. fem min, selv om flagerne måske burde have haft mere tid til at suge væske, men jeg havde lidt travlt….  Derefter blev 1 dl soyamælk, hvedemel, fuldkornsspeltmel, salt, honning, HUSK og hørfrø rørt i, så det blev en dejlig klistermasse. Nu har jeg jo skrevet, at der skal 2-3 dl vand og 1-2 dl soyamælk, men man må altså selv vurdere sin dej, for det afhænger jo lidt af, hvor tør eller våd den er. Den må godt klatte lidt, synes jeg, men selvfølgelig skal det ikke være en flydende masse.

Jeg lod dejen hæve i 2 timer, hvorefter jeg formede 15 flotte boller og lod dem efterhæve i ca. 15 min. Inden de kom i ovnen, penslede jeg dem med vand og dryssede hørfrø over. Og så bagte de ellers i ovnen i ca. 23 min ved 200 grader.

MUMS, de smagte godt! Især med lidt tahin og honning… Og lidt ost og syltetøj… Og tahin og æble…

Lille bonusinformation: Jeg elsker at smage på dej. Jeg bliver nødt til det. Men denne klisterdej smager altså IKKE godt, så bare drop det.

 

One response to “Nørrebro’ske hirsehørfrøboller

  1. Pingback: Chilitofugulerodssuppe à la Nørrebro « noerrebro

Skriv et svar

