noerrebro

fra alle hjørner

Chilitofugulerodssuppe à la Nørrebro

Jeg har en svaghed for økologi. Og jeg har en svaghed for gulerødder. Så da der i sidste uge var tilbud på økologiske gulerødder, kom jeg til at købe 5 kg. For mange? Nej… Man skal bare huske at bruge dem.

Så mens jeg egentlig burde læse om, hvordan man bør bevæge sig væk fra at se selvet som én fast entitet og i stedet se selvet som bestående af italesættelser og konstruktioner, ja, så tryller jeg.

Jeg laver magisk chilitofugulerodssuppe à la Nørrebro. Irriterende langt navn egentlig…

Den blev dejligt cremet med en smuk farve og en stærk smag. Og så smagte den måske lidt af jul, men man drikker jo også chai masala om sommeren 🙂

Der er mad nok til 4 personer, hvis man også spiser brød til, fx disse hirsehørfrøboller.

Ingredienser:

500 g gulerødder

1 fed hvidløg

1 frisk chili uden kerner

5 dl grøntsagsbouillon

½ kanelstang

2 kardemommekapsler, flækkede

350 g silketofu

2 dl kokosmælk

Salt og peber

Soya

Solsikkekerner, mandler, cashewnødder eller hvad der nu lige er at finde i nøddeskuffen

Hak chili og hvidløg fint og svits det et par minutter i lidt af grøntsagsbouillonen sammen med den halve kanelstang og kardemommekapslerne.

Skær gulerødderne i grove stykker, tilsæt dem med resten af bouillonen og lad det simre i ca. 10 min, eller til gulerødderne er møre.

Tag så kanelstangen og kardemommekapslerne op og, blend suppen til den er ensartet.

Tilsæt dernæst tofu og kokosmælk, blend igen, og lad så suppen simre et par minutter mere

Smag til med salt og peber og evt. lidt stødt chili, hvis suppen ikke er stærk nok (min friske chili var ret flad!) eller stødt kanel, hvis kanelsmagen er lidt tam.

Server suppen med et skvæt soya og pynt med nødder efter eget valg.

Man kan med fordel tilsætte flere gulerødder eller evt. kartofler for at gøre suppen mere tyk. Og for resten ville jeg have tilsat et løg – hvis jeg da bare havde et!

God fornøjelse – tryl videre selv. Jeg gnasker videre

2 responses to “Chilitofugulerodssuppe à la Nørrebro

  1. Fru Buur Bækgaard april 27, 2012 kl. 1:16 pm

    Eij, jeg strander også altid med et køleskab fuld af gulerødder. Men jeg synes bare tit det bliver så kvalmende sødt når man laver suppe af gulerødder (eller i øvrigt på anden måde opvarmer dem…). Men der tager chili’en måske lidt af topppen ?

    • noerrebro april 28, 2012 kl. 10:31 am

      Men de er også så lækre jo! Haps og gnask… Suppen var måske sød – også pga. kokosmælken jo – men chilien gjorde virkelig, at sødmen ikke var særligt fremtrædende i smagen. Jeg lagde i hvert fald ikke mærke til det. Den havde en stærk smag af kokos 😉

Skriv et svar

