noerrebro

fra alle hjørner

Poppels kælder

I går tog jeg på date i stedet for at tage til forelæsning om relisiens og resiliente færdigheder. Måske ikke så smart, men virkelig dejligt og tiltrængt eftersom solen skinnede og varmede Nørrebro. Så må man gerne.

Christian og jeg gik hele vejen fra Dr. Louises Bro, hvor der sad 1 mio smukke mennesker, ned ad Nørrebrogade og hjem til ham i Nordvest, hvorefter vi gik heeele vejen tilbage igen – en rigtig god gnavsårsgåtur og helt fantastisk at se så mange mennesker nyde det gode vejr. Da vi kom tilbage til indre Nørrebro, smuttede vi ned på Poppelgade (der mellem Ahornsgade og Møllegade), hvor Poppels Kælder ligger. Lidt skjult og ikke så besøgt, men med et sødt indisk ægtepar (går jeg ud fra).

Det var ret tilfældigt, at jeg fik kendskab til den lille kælder med take away og restaurant, for jeg søgte egentlig bare efter opskriften på min yndlingsret “navratan korma”, som jeg fik meget i Indien. Jeg troede ikke, at den blev serveret på restauranter her i Danmark, men tænk engang – så skulle jeg bare lige ned om hjørnet, og så var det muligt.

Udover retterne tilberedt i korma kunne man også få curries som fx vindaloo, jalfrezi, bhuna, tikka massala, goa dishes, gosht spinach og dopiaza og så med enten kylling, lam eller oksekød. Og vegetarretter som dhal, bhindi (altså okra), allo gobi (kartoffel-blomkål) samt forskellige biryaniretter. Og naanbrød. Og pizzaer – men det er jo virkelig uinteressant, når vi snakker Indien!

De solgte også mangojuice, krydderier og chai te, og se lige de smarte se-krydderiet-glas-bøtter. Smart og fristende, især for en krydderielsker som jeg!

Vi bestilte en navratan korma, som bestod af sauterede grøntsager tilberedt med ananas og cashewnøddesauce samt en shahi korma med kylling tilberedt i en tyk mandelcashewnøddesauce til henholdsvis 59,- og 69,- kr og begge serveret med ris. Der gik ca. ½ halv time, så var maden klar, varm og duftende. De tilbereder deres retter med friske råvarer hver dag og pretty much lige fra bunden, tror jeg, for på trods af at der ingen mennesker var, havde de gang i gryderne i lang tid. Travle så de ud! Desværre havde de ingen gafler (lidt sjovt, når det primært er et take away sted), så vi måtte lige hjem og vende, inden vi satte os ned til søerne under en smuk himmel og et varmt tæppe.

Maden så egentlig ok ud, og det smagte også fint, men alligevel var det lidt bob bob. Min navratan korma var slet ikke som i Indien (hvornår lærer jeg det?), og Christians kyllingeret bestod kun af kylling og sauce. Ikke engang en lille grøn ært havde sneget sig med i retten. Så mens jeg måske savnede mere smag og lidt sjov og ballade i mine grøntsager, savnede Christian grøntsager – selv om hans kylling smagte virkelig godt! Vi fandt frem til, at den ideelle kombi ville være en mix af de to retter!

Tandoori Masala på Nørrebrogade var altså lidt bedre, men jeg tror faktisk ikke, at Zims Kitchen på Elmegade slår Poppels Kælder. I Zims Kitchen er maden jo færdiglavet og står klar i nogle metalbøtter, man lige kan få lov at kigge ned i, når man vælger sin ret. Men prøv selv 🙂 Om ikke andet så for navnets skyld. Poppelgade, Poppels Kælder, poppel… Der vil jeg gerne bo 🙂 Uh, og så også bare for at date! Det var det hele værd, pyt med maden, jeg var sammen med en sød gut (som lige har sagt sin lejlighed op!!!!!)

Og hvis I kan anbefale nogle indiske restauranter, hvor maden virkelig er god, så bring it on!

11 responses to “Poppels kælder

  1. Fru Buur Bækgaard maj 1, 2012 kl. 2:59 pm

    Jeg var heller ikke så begejstret da vi fik mad derfra engang. Men jeg synes generelt også det er et dårligt tegn når indiske restaturanter laver alt muligt andet også – f.eks. pizza.
    Min all time indiske favorit er stadig Butter Tikka på Tagensvej!

    Og hey, C er blevet til Christian og snarlig indflytter?! Tillykke, hedder det vel…:oD

    • noerrebro maj 1, 2012 kl. 7:39 pm

      Ja, det har du ret i. De skulle bare holde sig til det indiske – eller selvfølgelig pizza’erne. Men der var virkelig mange forskellige retter at vælge imellem!

      😉 Tak! Du er snu! Men ja, han bliver mere og mere godkendt i min Nørrebro’ske verden. Men han er nu også en dejlig én!

      Uh – og den må jeg prøve så! Butter Tikka.. og nogen bestemt ret?

      • Fru Buur Bækgaard maj 3, 2012 kl. 12:40 pm

        Hehe, skønt – som gammel og sat (…) kan jeg godt blive lidt misundelig på hele det der opstart-show med evig kriller i maven!;o)

        Deres “husret” – Chicken B Tikka er ustyrligt lækker – men jeg har endnu ikke fået noget derfra som ikke smagte forrygende. Altså lige med undtagelse af pomfritter. Det kan de virkelig ikke finde ud af, men det er lige som også fair nok!

        • noerrebro maj 3, 2012 kl. 9:38 pm

          Ja… Jeg glæder mig også, kan du tro 🙂

          Haha, indiske pomfritter – lyder ikke særligt delikat. Men jeg må prøve deres husret så. Tak for tip 🙂

  2. Klaus maj 1, 2012 kl. 4:15 pm

    Jeg er sådan set enig i at det ofte er et dårligt tegn når etniske restauranter laver mad fra forskellige køkkener, men undtagelsen er venus pizzeria i valby. Tag ikke fejl af det åndssvage navn, det er uden tvivl det bedste indiske spisested i københavn. Ihvertfald i min og en masse indere og pakistaneres optik. Stedet er altid fyldt, og det er et rigtigt godt tegn.

    • noerrebro maj 1, 2012 kl. 7:40 pm

      Det sted må jeg virkelig prøve så. Venus pizzeria. Og de har vel ikke kun pizza?
      Så længe det smager indisk, er jeg glad 🙂 Så tak for tip – og pyt med navnet

      • Klaus maj 2, 2012 kl. 9:06 am

        Nix, de har ikke kun pizza 🙂 Det er derfor navnet stinker.. Deres mad er lige en tyver dyrere end andre steder – og det syntes jeg faktisk er en god ting. Det betyder at de lige har lagt lidt frisk ingefær og citron oveni deres lam i spinat eks. Og prøv deres indiske pizzaer med koriander – det lyder lidt mærkeligt men det smager overraskende godt.. 🙂

        • noerrebro maj 2, 2012 kl. 8:25 pm

          Tusind tak for tip 🙂 Altså, jeg kan hverken særligt godt lide pizza eller koriander, men den indiske mad vil jeg helt sikkert prøve. Jeg har åbenbart været der før, dengang jeg boede på Frb – hvis det da er overfor Søndermarken og spejderhytten?

  3. Helene maj 1, 2012 kl. 6:29 pm

    Jeg fik anbefalet India Palace af en herboende inder. Han sagde at det var det eneste sted i hele København, hvor maden er indisk som i indien, og desuden rigtig god. Jeg kan ikke sige om den smager som i Indien, men at den er rigtig god er ihverfald sikkert!

    • noerrebro maj 1, 2012 kl. 7:42 pm

      Navnet siger mig noget,… Er det mon inde ved H.C. Andersens Boulevard? Hvis en inder anbefaler det, kan man i hvert fald ikke gå helt galt i byen

  4. Pingback: Sahil « noerrebro

Skriv et svar

