noerrebro

fra alle hjørner

Søndag Morgen

Når jeg vågner søndag morgen, er der tre ting, jeg hører:

  • Fuglenes kvidren/skratten
  • Kirkeklokkerne
  • Og de indsatte i Blegdamsvejens fængsel, som spiller fodbold – meget højlydt!

Jeg elsker det – fodboldlarmen. Og ja, det er lovovertrædere, som har det sjovt og råber og griner, men de er jo også mennesker. Og ja, det er da lidt irriterende, når de indsattes gæster går ind ad den forkerte indgang og står og råber “hold ud” nede i min baggård kl. jeg-skal-sove eller kl. jeg-sover-allerede! Så de burde egentlig lære at bruge den rigtige indgang.

Alligevel undlader jeg at gøre noget ved det (dvs. ringe til gud og hver mand), da det også er lidt interessant at følge med i. Og udover”hold-ud”-råb ved sovetid, har jeg kun oplevet gode ting vedrørende denne gæstefærden i min lukkede gård.

Fx da jeg for et par lørdage siden kom hjem kl. 2 om natten, vaklende i åndssvagt tårnhøje stiletter og fumlende med portnøglen. Pludselig blev porten åbnet indefra, og tre fyre holdt den for mig (meget galant), mens jeg halvsnalret og overrasket kunne trække min cykel ind i gården uden låse-porten-op-med-højre-hånd-mens-jeg-holder-cyklen-med-venstre-hånd-og-hurtigt-presser-porten-op-med-højre-hånd-og-samtidigt-fører-cyklen-ind-med-venstre-hånd-besvær. I stilettersnalrethed! Tak drenge! “Værssåartig, som man jo siger,” sagde den ene, mens jeg storsmilende stavrede videre ind, glad for at have en portåbner. Okay, faktisk tre af slagsen! Hvor mange har lige det?

Eller dengang en fyr stod og tegnede på en af gårdmurene, mens hans ven prøvede at få kontakt til en ven inde i fængslet. Jeg åbnede køkkenvinduet og råbte: “Ååååndskyyyld? Vil du ik la’ være med at tegne på muren? Det ville være dejligt!” Han kiggede op, smilede og råbte “Jo.” Såre simpelt. Jeg havde næsten lyst til at invitere dem på kaffe.

Nå, men kirkeklokkerne siger mig ikke så meget og er egentlig ret uinteressante. De er faktisk lidt irriterende, hvis de vækker mig. Man kan jo hverken bede dem om at tie stille eller invitere dem på kaffe. De er dødkedelige og deres adfærd er alt for forudsigelig. Og fugle? De er jo fine, men man kan ikke tale dem til fornuft og få dem til at skratte andre steder end uden for mit vindue. Eller få dem til at synge smukke Askepotsange

Så jeg stemmer for fængselslarm. Det er altså lidt hyggeligt, og på en eller anden måde bliver man glad af at høre dem råbe og grine over en bold.

3 responses to “Søndag Morgen

  1. Fru Buur Bækgaard maj 14, 2012 kl. 8:32 am

    Eij, jeg eeelsker kirkeklokkerne. Der har været et par dage den senestes tid hvor de ikke har ringet, og jeg bliver helt underligt til mode. Men jeg vågner heller aldrig af dem. Og jeg har selvfølgelig heller ikke noget fængselslarm at sammenligne med…;o)

    • noerrebro maj 14, 2012 kl. 4:10 pm

      🙂 Sådan er vi så forskellige. Men er da glad for at høre, at nogen bryder sig om dem! Jeg kunne nu godt bare nøjes med min fængelslarm 😉

  2. Pingback: Fejring af 4-årsdag med Nørrebro | noerrebro

Skriv et svar

