noerrebro

fra alle hjørner

Savoir

Min søster og jeg mødtes i søndags på café Savoir, som er en lille kældertapasbar på Guldbergsgade overfor Rust. Jeg er ofte gået forbi vinduerne med de store kager, men jeg har aldrig været derinde. Så da TilbudIByen bød på fem tapas + to stykker kage + to kaffe/chai/te til halv pris, blev jeg nødt til at slå til – bare for at prøve caféen!

Kl. 18, hvor de åbnede, mødtes vi så og tjekkede som det første de færdiglavede tapasretter ud. Ikke et sindssygt spændende udvalg, må jeg indrømme, men vi endte dog med noget laks-i-tomat-sjov, en kikærteblanding, rød peberfrugt med grøntsagsfyld, aubergine med gedeost og tomat og noget kylling.

De ville ikke servere postevand, og ingen af os bryder os om vand på flaske, så drikkelse droppede vi. Og så satte vi os ned i en lille krog bagerst i lokalet, hvor vi kunne sidde lidt for os selv og hyggesnakke. Men sammen med tapasretterne fulgte (formentlig) ejeren af caféen + dennes familie, som satte sig ved vores nabobord for at skype med familien i Spanien, eller hvor end de nu befandt sig.

Altså, når jeg skyper, så råber jeg nærmest ind i skærmen! Og ja, det gjorde de også, hvilket foregik på både engelsk, spansk?, dansk og babysprog. Sådan noget synes jeg er mærkeligt. Vi var de eneste på caféen, så de kunne have sat sig ved et andet bord eller evt. i et baglokale. Det var ikke vildt interessant at følge med i familien på skærmen, og det var ret svært for os at føre en normal samtale. Nå, det er så, hvad det er. Nu til maden, tada:

Der var vi heller ikke så begejstrede. Den røde peberfrugt med grøntsagsblandingen var helt klart den bedste tapasret. Kyllingen var ok, men smagte lidt af svin og var helt smattet-blød indeni, hvilket jeg ikke bryder mig om. Laksetingen lugtede vildt meget af fisk, så den sprang jeg over. Kikærteblandingen smagte godt, men ikke udsøgt. Auberginedutterne var ok, men de manglede lidt smag. Hm… Altså, ikke videre interessant og lækkert desværre…

MEN, så nåede vi endelig til kagerne. Min veninde havde anbefalet deres Oreo-cheesecake, så den hapsede vi begge to, trods det store udvalg af lækre kager! Og den smagte SÅ godt. Cremet, knasende, hård, blød, sød, sprød. Og så med chailatte og café latte til – vi var ret tilfredse og ret mætte!

Efter 45 min orkede vi ikke at sidde i larmen mere, og pludselig skulle hele familien og caféens kokke spise pasta med kødsovs ved vores andet nabobord, så… Ud på Nørrebro og gå tur, hvor vi kunne tale sammen i det fri.

Jeg vil desværre ikke anbefale Savoirs tapasretter, men derimod mener jeg helt bestemt, at man skal unde sig selv et stykke Oreo-cheesecake, mens man sidder UDENDØRS og betragter Guldbergsgades liv. Tam tam…

2 responses to “Savoir

  1. Jens juli 6, 2012 kl. 6:57 pm

    Stedet ser hyggeligt ud og maden ligner da også noget som godt kunne friste mig. Til gengæld lyder din beskrivelse af stedet og hele oplevelsen aldeles rædselsfuld. Tænk at ejeren og hans egen familie opfører sig på den måde…… det er der vist ikke mange kunder som gider at høre på. Jeg synes det er uanstændigt, at man ikke tager mere hensyn til sine kunder! ….. derfor kunne jeg aldrig finde på at bruge en krone på den cafe!

    • noerrebro juli 9, 2012 kl. 12:38 pm

      Nej, det var virkelig mærkeligt med deres højlydte skyping ved nabobordet. Slet ikke til at føre en afslappet konversation! Hvis du alligevel vil prøve stedet, så tag en kaffe og kage UDENDØRS!

Skriv et svar

