noerrebro

fra alle hjørner

Sahil

I lørdags blev C og jeg inviteret på middag af C’s mor, som kom et smut til Kbh. C satte mig til at finde en restaurant, og jeg gik selvfølgelig amok med google, MitKBH, Spiseliv, www.2200n.dk og diverse blogs osv, hvilket betød, at vi til sidst havde en laaang liste over restauranter på Nørrebro + tilhørende menuer, priser og beliggenhed. Da C’s mor kom, besluttede vi os med hjælp fra listen for at prøve Aroii på Guldbergsgade, da maden skulle være ret så lækker. Dog lugtede der lidt for meget af køkken på en ubehagelig måde, og musikken var for høj til en hyggelig samtale, så vi gik videre mod Nha Trang på Rantzausgade. Tam tam, sjovt nok endte vi så på hjørnet af Griffenfeldsgade og Tjørnegade, hvor restauranten Ali Baba tidligere lå, og hvor Sahil nu er flyttet ind! Der gik vi ind. Og blev siddende!

Mine forventninger var egentlig ikke særligt høje, da jeg virkelig synes, at det er svært at finde god indisk/pakistansk mad i DK, men måske har jeg bare været dårlig til at finde de rigtige steder. Har prøvet Poppels kælder , Zims Kitchen og Tandoori Masala – ok mad, men ikke det vilde, og slet ikke som i Indien 🙂 Sahil var nu heller ikke præcist som i Indien, men de gjorde det virkelig godt! Smagen var lækker, kvaliteten god og priserne fornuftige!

Til forret bestilte vi samosas med krydrede grøntsager samt en finurlig shami kebab, som bestod af hakket krydret lammekød med kikærtemel. Begge til 35,-

Samosaerne havde en ok smag, men de var krydret med et specielt slags krydderi, som ikke lige faldt i min smag. Lidt for salt og spidst i smagen (?), måske med koriander i? Og så kom de med lidt salat, en skive tomat og en tør skive agurk.

Shami kebaben var lidt interessant både mht. udseende og smag. Den lignede lidt en hakkebøf med omelet ovenpå, og jeg kunne ikke helt finde ud af den, for den var altså lidt sær. Men den smagte fint – og så blev vi en shami kebab klogere!

På trods af det store udvalg med lam, oksekød, rejer og vege, valgte vi alle en kyllingeret.

Chicken curry med kyllingestykker i karry til 90,-

Chicken chana med krydrede kyllingestykker og kikærter til 95,-

Butter chicken med marinerede kyllingestykker i en curry af smør, tomat og nødder til 105,-

Derudover bestilte vi to gange stegte ris med grønne ærter og krydderier til 20,- samt paratha (fladt, rundt brød formentlig bagt i ghee,) til 20,- og chapati til 10,-

Jeg nød virkelig mine kikærter, og kyllingen var perfekt tilberedt. God, fast og i kæmpe stykker! Og så var sovsen dejligt krydret uden dog at være for stærk (og jeg havde endda valgt spicy!) Perfekt at spise med paratha og chapati. Det er ikke altid, at man kan få paratha (også kaldt parantha), så det var et dejligt gensyn med det flade, fedtede brød. Elsker at spise med fingrene som i Indien, så det blev jeg nødt til at gøre igen. Faktisk er det især sjovt med ris, da det kræver en særlig teknik, men det undlod jeg at gøre, for det resulterer oftest i en masse ris alle andre steder end i munden.

C’s butter chicken med den smukke, røde farve var også lækker og meget cremet. Godt med sovs til de mange ris. Og C’s mors chicken curry var selvfølgelig også lækker – dejlig karrygul og -krydret. Vi var alle tilfredse og blev ekstra tilfredse efter et par glas af husets sydafrikanske vin, som faktisk passede fint til den middelstærke mad. Næste gang tror jeg dog, at jeg vil tage en Kingfisher i stedet!

Restaurantens interiør var ok hyggeligt. Fine lamper, pakistanske tæpper og flotte vævede billeder, plakater og malerier. Og imens kørte musikken – dejlig stemningsfuld indisk/pakistansk musik, ikke for højt og slet ikke irriterende. Og så skulle man tro, at udsigten var kedelig pga. de knap så charmerende bygninger der er i starten af Tjørnegade. Men der er aldrig kedeligt på Griffenfeldsgade! Der er et fantastisk mix af mennesker, og som C’s mor sagde, er det som om, at hele verden går forbi udenfor. Det er også som om, at det hele går lidt langsommere på Griffenfeldsgade. Her har folk tid til at stoppe op og snakke med hinanden, de har tid til at give et kram og tid til at dele en samosa. Der er stille og roligt, folk hygger på gadehjørnerne, og man mødes med et smil.

Nå, men prøv Sahil! Der ligger også en søsterrestaurant på Havnegade, men tag til Griffenfeldsgade – der er liv!

Og lige et lille tip til sommerfolket: hvis I bevæger jer uden for Nørrebros grænser, så tag i Øksnehallen og se Steve McCurrys (hehe, curry!) fantastiske fotos. De er meget farvefulde og inspirerende… Udstillinger kan ses indtil d. 29. juli, så skynd jer

Se mere her

2 responses to “Sahil

  1. Trine juli 28, 2012 kl. 4:16 pm

    Hvis du en dag nærmer dig Vesterbro (;-)) kan jeg anbefale Koh-I-Noor på Vesterbrogade som altså også leverer ret lækker indisk/pakistank mad – gå uden om buffet og bestil ala carte. 🙂

Skriv et svar

