noerrebro

fra alle hjørner

Burger og ost

Forleden brugte min søster og jeg en halvpris-deal til Nørrebro Bryghus, som bød på smørrebrødsanretning med 3 stk. smørrebrød eller bryghusets hjemmelavede burger samt ostetallerken eller dagens dessert. Vi kom ved frokosttid og fik et bord på 1. sal med udkig til brygkedlerne og de flotte, kæmpe gærings- og lagringstanke, som skabte en helt fantastisk og autentisk ølstemning. Og der gik ikke lang tid, så stod der to kæmpe burgere med kartoffelbåde foran os.

Kæmpe burger! Hvid bolle, stor bøf, smeltet ost, lidt salatblade, et par skiver tomat, agurk og løg, masser af bacon og cornichoner på toppen. Den smagte ok. Ikke sådan wooow, men ok. Jeg ELSKER grøntsager. Jeg hader bacon. Og egentlig synes jeg, at det er meget sjovt at spise burger på café en gang imellem, men det er oftest, hvis jeg har tømmermænd og derfor har brug for noget snask. Så jeg må indrømme, at dagen måske ikke var den perfekte burgerdag… Kartoffelbådene var faktisk ret lækre, men de krævede ketchup, og det var der desværre alt for lidt af.

Ingen af os var til øl den dag, men tænk engang – vi fik gratis vand, og det blev serveret i flotte flasker og søde Nørrebro Bryghus glas. Det skal de have point for!

Efter burgeren fik vi heldigvis lov til at sidde og slå mave i et godt stykke tid, inden tallerkenerne blev båret ud, og valget vedrørende næste ret skulle træffes. Dessert eller ost? Det blev til en af hver. Og sikken en dessert! Den var lækker. Selvfølgelig har jeg glemt, hvad desserten hed, og den unge, flinke kvinde, der serverede, snakkede meget hurtigt, så jeg er ikke engang sikker på, at jeg fik fat i, hvad det var, MEN i hvert fald noget med flødeskum og marengs og noget virkelig lækkert flydende stads lavet af passionsfrugt ovenpå. Mums!

Jeg er tilfældigvis begyndt at interessere mig for ost og har pludselig fået smag for gedeost og gorgonzola, så jeg forsøgte mig med ostetallerkenen. Jeg fik tre oste, hjemmelavet knækbrød, stikkelsbærmarmelade og så lidt ekstra brød, eftersom der var for lidt knækbrød til osten. Og hvilke oste var det så? Aner det ikke. Men den grønne mugost kunne jeg simpelthen ikke få ned. Jeg gjorde to forsøg, hvilket begge gange førte til vilde grimasser. Men de to andre oste var rigtig lækre, og stikkelsbærenes sursøde smag gav det et ekstra touch.

Alt i alt var det egentlig en god frokost, hvor vi i den grad blev mætte, og hvis der havde været lidt mere salat og lidt mere ketchup, så ville det have været tæt på perfekt. Uh, og så lige en grov bolle. Men maden var lavet med kærlighed, mener jeg at have hørt, og det betyder en del, og selve lokalerne er en oplevelse i sig selv 🙂 Måske var det en øl, jeg manglede?

For resten var jeg der i går for at få min gratis mandagsøl. Valgte en Kings County Brown Ale; en mørk og frugtig ale på 5,5 & alkohol med duft og smag af nødder, chokolade og tørret frugt. Haps! Glæder mig allerede til næste mandag igen!

2 responses to “Burger og ost

  1. Pingback: På hjørnet af Sankt Hans Gade og Ryesgade ligger… | noerrebro

Skriv et svar

