noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’ske portobellosvampe med vegansk nøddefyld

Fredag var en vild dag med jobsamtale om morgenen, møde om udviklingspsykologiopgave, holdtime (en af de få!), mere møde, svedig eftermiddagsbikefit og om aftenen date med C. Helt fantastisk dag egentlig, men jeg kunne godt mærke, at jobsamtalen krævede en del energi, som jeg manglede senere på dagen. Så det var perfekt med forkælelsesdate om aftenen, hvor der intet blev krævet af mig udover at indtage lækker mad og drikke!

For ca. to uger siden bestilte C og jeg bord på restauranten The Italian for at fejre, at C havde fået job. Det sjove (og lidt mystiske) var så, at jeg samme dag, altså i fredags, kom til jobsamtale OG blev ringet op samme dag med beskeden: ”you’ve got it!” Nu kunne vi så fejre, at vi begge havde fået job. Fantastisk! NÅ, men jeg laver et Ikkenørrebro-indlæg senere omkring The Italian og vores dejlige date. Gourmetmaden gav os nemlig lyst til at lave vores egen gourmetmiddag i går, og forretten vil jeg lige dele med jer:

Nørrebro’ske portobellosvampe med vegansk nøddefyld:

Ingredienser:

3 portobellosvampe (gerne to store og én mindre)

Olivenolie

1 løg

1 fed hvidløg

30 g mandler

1 tsk stødt koriander

½ tsk revet muskatnød

1 tsk soyasauce

1 tsk rødvinseddike

Lidt persille

Urtesalt

Peber

Fremgangsmåde:

Man starter med at tænde ovnen på 200 grader.

Så renser man de tre portobellosvampe i vand – meget forsigtigt, for de er lidt sarte. Stokken skæres herefter af de to største, som lægges i et ovnfast fad med bunden opad.

Den tredje portobello skæres i små fine stykker og varmes på en pande uden fedtstof, til svampekødet har fået en lidt mørkere farve. Løg og hvidløg hakkes fint og tilsættes panden sammen med lidt olivenolie. Herefter hakkes mandlerne og blandes i sammen med stødt koriander og muskatnød. Lad det stege i ca. 2 min, tilsæt så soyasauce, rødvinseddike og finthakket persille og smag til med urtesalt og peber.

Så er fyldet lavet, og smag lige på det en gang til – det smager voldsomt godt og kan nærmest spises som snack! Meeen… Det skal jo fordeles i svampene (der er sikkert lidt tilovers!), og fadet skal i ovnen i ca. 12 min, før de flotte portobellosvampe er klar til at blive spist.

Velbekomme, gourmetforret! Hovedretten følger

One response to “Nørrebro’ske portobellosvampe med vegansk nøddefyld

  1. Pingback: Stærk Nørrebro’sk hokkaidosuppe med kokosmælk « noerrebro

Skriv et svar

