noerrebro

fra alle hjørner

Stærk Nørrebro’sk hokkaidosuppe med kokosmælk

Som lovet får I nu opskriften på hovedretten fra i lørdag, hvor C og jeg lavede gourmetmiddag. Forretten var portobellosvampe med vegansk nøddefyld, hvilket var en sand fornøjelse – en lækker og let lille ret med mandelknas og blødt svampebid. Det er helt sikker ikke sidste gang, vi spiser portobellosvampe!

Men altså, Mia Sommer skrev forleden om sin første oplevelse med butternut squash, hvilket jeg heller aldrig har smagt før, og da jeg helt tilfældigt fik øje på et hokkaidogræskar i grønthandleren til sølle 12 kr, blev jeg nødt til at købe det. Godt nok var det ikke lige butternut squash, men det lignede! 🙂

Og så fandt jeg min hjemmelavede vegetarkogebog frem, slog op på græskarsiden, vurderede de forskellige opskrifter og besluttede mig for at lave en stærk hokkaidosuppe med kokosmælk og chili (en opskrift fra Søndagsavisen). Ret så simpelt egentlig. Her får I den lækre opskrift, som selvfølgelig er ændret lidt ift. den oprindelige opskrift:

Stærk Nørrebro’sk hokkaidosuppe med kokosmælk

Ingredienser:

1 hokkaidogræskar

1 løg

1 hvidløg

Olivenolie

1 liter grøntsagsbouillon

1 rød eller gul peberfrugt

1 spsk spidskommen

1 spsk korianderfrø

2 dl. kokosmælk

Salt

Peber

Fremgangsmåde:

Hokkaidogræskaret skæres over i to dele, hvorefter kernerne fjernes og gemmes. Herefter skæres de to halvdele i mindre skiver, skrallen skrælles af, og græskarkødet skæres i små tern.

Herefter varmes en stor gryde op, mens løg og hvidløg hakkes i mindre stykker. Olivenolien varmes op, og løg og hvidløg sauteres et par minutter, inden hokkaidogræskaret tilsættes. Tilsæt herefter 1 liter bouillon, lad det koge op, og rist i mellemtiden korianderfrø og spidskommen på en varm og tør pande.

Rens peberfrugten og chilien for kerner, skær dem i mindre stykker og kom dem i suppen sammen med krydderierne, og lad så suppen koge i 8-12 min, inden den blendes, til den er jævn og fin.

Herefter koges suppen op igen, og kokosmælk tilsættes. Smag til med salt og peber, find en god røvin og NYD det fantastiske måltid!

Haps! Det er virkelig en lækker suppe. Især hvis man serverer gulvboller til – så dem får I selvfølgelig også en opskrift på 🙂 Opskrifterne stopper aldrig 😉

Græskarkernerne sortede jeg fra – lidt besværligt arbejde, men helt klart noget, man bør gøre! Og så tørrede jeg dem på et viskestykke natten over, ristede dem på en varm pande i lidt olivenolie og salt, og spiste som snack. Mums!

10 responses to “Stærk Nørrebro’sk hokkaidosuppe med kokosmælk

  1. Pingback: Nørrebro’ske portobellosvampe med vegansk nøddefyld « noerrebro

  2. De Små Kemikere september 28, 2012 kl. 10:38 pm

    Stærk<3! Græskar<3! Hokkaido<3! BUTTERNUT<3! SUPPE<3! MEGA GODT!

    Min kæreste flækkede sådan en suppe sammen den anden dag med hjemmebagt ølandshvede-brød. Det er sgu satme ikke til at skyde igennem!

    /Tandhans

  3. Maiken/Dronningemad oktober 9, 2012 kl. 8:51 pm

    Hvor er du sej med kernerne! Har selv overvejet det flere gange når jeg står med græskaret, men aldrig taget mig sammen. Du inspirerer 🙂 I øvrigt er hokkaido også mega læks skåret i skiver, vendt i olie med løg, hvidløg og timian/rosmarin, i ovnen 30-40 min ved 200 grader. Ny yndling herhjemme!

    • noerrebro oktober 9, 2012 kl. 8:59 pm

      Er da glad for, at jeg kan inspirere! Det er lidt af et pillearbejde med de kerner, men det er det hele værd – og de smager godt både stegt på panden og bagt i ovnen med lidt soya og paprika 🙂
      Forleden prøvede jeg faktisk at lave ovnbagte hokkaidoskiver, men det var med æbler og en ingefær-lime-marinade. Må vist lige prøve din opskrift meget snart, for jeg er virkelig blevet forelsket i den smukke sag 🙂

  4. Pingback: NBs gulvboller « noerrebro

  5. ulla november 8, 2012 kl. 7:09 pm

    Men hvordan spiser man kernerne? Jeg har set mine iranske venner på elegant vis få kernerne ud af skallen, men jeg fatter ikke, hvordan de gør ;o)

Skriv et svar

