noerrebro

fra alle hjørner

NBs gulvboller

Så er jeg endelig hjemme fra Ikkenørrebro igen, beriget med sol i sindet, varme i kroppen og måske en lidt skadet lever. Men jeg har det dejligt, og jeg har taget en masse energi og smil med hjem til Nørrebro, som jeg nok skal dele ud af!

Jeg har jo glemt at give jer opskriften på de lækre boller, som jeg lavede til hokkaidosuppen for 1 måneds tid siden. Så den får I nu. Og jeg har altså kaldt dem gulvboller 😉 De er inspireret af Wenche Frølichs “lækre gulerodsboller” fra bogen BRØD, som i øvrigt er en virkelig god bagebog. Jeg har dog valgt at skifte en del af mælken ud med vand samt at tilsætte både fuldkornsspeltmel og hvedemel fremfor kun hvedemel

Bollerne er perfekte til en varm suppe eller en spand kaffe (!), men generelt er det jo bare ren hygge at gnaske lune boller her i efteråret, når man sidder inde i varmen og kigger ud på regnen. Just saying…

Anyways, NBs gulvboller:

Ingredienser:

2 dl reven gulerod

2 tsk salt

50 gram gær

1½ dl skummetmælk

2½ dl lunkent vand

175 gram rugmel

75 gram smør

150 gram fuldkornsspeltmel

250-350 gram hvedemel

Fremgangsmåde

Gæren røres ud i det lunkne vand, og mælk og salt tilsættes. Rugmel, fuldkornsspeltmel og de revne gulerødder blandes i, og dernæst tilsættes smør, som ikke skal smeltes først, men blot røres i. Sørg for, at der ikke er smørklumper i dejen. Tilsæt til sidst hvedemel lidt ad gangen, så dejen samles og bliver smidig.

Lad dejen hæven i 30 min, inden den formes til 15-20 boller. Ovnen tændes på 200 grader, mens bollerne lige hæver tildækket i ca. 30 min, og så skal de ellers bare i ovnen i ca. 12-15 min.

Og hvorfor hedder de gulvboller? Fordi nogle personer bare bager bedre på gulvet…

Progress, progress…

Og færdige!

Haps. Mums de er gode!

5 responses to “NBs gulvboller

  1. Pingback: Stærk Nørrebro’sk hokkaidosuppe med kokosmælk « noerrebro

  2. copenhagencakes oktober 25, 2012 kl. 1:26 pm

    Har længe ledt efter en god bolle-opskrift der er værd at kaste sig ud i, og nu er de fundet. Giver det et forsøg snarest!

  3. Burcu august 9, 2014 kl. 8:14 pm

    Hej 🙂
    Kan jeg godt udskifte mælken med vand også?

Skriv et svar

