noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’ske sundhedsbomber

Jeg elsker nybagte boller! Jeg elsker at bage dem, jeg elsker duften af dem, og jeg elsker smagen… Men jeg er ikke fan af fornemmelsen i maven bagefter, da jeg ofte føler mig lidt oppustet og utilpas. Og somme tider, hvis jeg spiser mere end én bolle, oplever jeg, at jeg bliver træt og tung i hovedet. Så selv om jeg ofte bager boller til min søde kæreste, undlader jeg at spise for mange. Og det er jo ikke sjovt at sidde og kaste misundelige blikke på en bollegnaskende kæreste, så nu har jeg i magasinet Fit Living fundet en opskrift på nogle små boller UDEN mel, og dem kan jeg spise, uden at min krop brokker sig. Nå, men jeg har lavet et par ændringer ift. den oprindelige opskrift, da jeg fx ikke har xylitol, som den siger, der skal i. I stedet har jeg brugt lidt honning.

De små boller består af en masse sunde, fede kerner og nødder, fiberrige gulerødder og proteinrige æg, så de mætter en del. Og så smager de helt fantastisk, samtidigt med at de er super sunde. Prøv dem 🙂

Nørrebro’ske sundhedsbomber uden mel

Ingredienser:

250 g solsikkekerner

250 g hørfrø

250 g mandler

500 g gulerødder

2 spsk. frisk ingefær

6 æg

Saft fra 1 citron

½ tsk. salt

1 tsk. kanel

1 tsk. allehånde

Evt. lidt honning

Fremgangsmåde

Mal solsikkekerner, hørfrø og mandler fint i en blender og bland det sammen med æg og citronsaft. Riv derefter gulerødder og ingefær fint på et rivejern og rør det i blandingen sammen med de forskellige krydderier. Massen skal være lidt klistret, så man nemt kan forme de små sundhedsbomber.

Tænd ovnen på 160 grader, form ca. 20 små bomber og bag dem så i ovnen i 30-40 min.

Tadaaa, sundhedsbomber. Jeg er så forelsket i dem og kan spise dem når som helst, med hytteost, peanutbutter eller tahin, eller blot som de er. Og de er jo perfekte som et hurtigt mellemmåltid, hvis man er på farten.

5 responses to “Nørrebro’ske sundhedsbomber

  1. anneoglouise oktober 31, 2012 kl. 2:04 pm

    Det er totalt lækkert med ‘stenalder-boller’- tak for opskriften 🙂 Jeg bager tit brød uden mel, som er nogenlunde den samme opskrift, bare uden kanel, ingefær og allehånde, men med olivenolie og salt (og evt. lidt tørrede tranebær). Det smager herligt, og jeg føler også, at min krop har det bedre, når jeg undgår de almindelige boller 🙂
    Kh. Louise

    • noerrebro oktober 31, 2012 kl. 4:25 pm

      Ja, det er SÅ lækkert, og man kan spise dem med god samvittighed 🙂 Og så er de jo super lette at mixe sammen!
      Din opskrift vil jeg da gerne prøve, hvis den er til at finde, men mon ikke der ligger en del opfindsomme opskrifter ude i cyperspace… Det må jeg lige undersøge 🙂

  2. Kit oktober 31, 2012 kl. 5:05 pm

    De ser meget lækre ud – elsker at der er farve på (:

  3. Pingback: Nørrebro’sk stenalderbrød « noerrebro

Skriv et svar

