noerrebro

fra alle hjørner

Kulturjulekalender del 2

Aaah… Nyder formiddagen med musligrød, småkager og det bedste af det hele: SNESTORM. Det er da lækkert at sidde inde i varmen og lytte til Greg Almann og Glenn Frey, mens man glor på vilde, hvide snefnug, spiser chokolade og drømmer om at vinde 1 million i skrabejulekalenderen. Jeg burde læse om affektive lidelser og personlighedsforstyrrelser, men en helt fantastisk julefrokost i går med Cecilie, Maiken, Xenia, Christina og Maria har gjort, at jeg kun har sovet 5 små timer, så… I stedet spiser jeg hjemmebagte ingefærsmåkager og pebernødder samt Maikens lækre julesmåkager…

P1200007

P1200008

Og så udforsker jeg Kulturskabernes julekalender. Skylder jo en halv julekalender..!

Gårsdagens aktivitet må vi springe over, og dagens aktivitet er allerede slut. Men I kan stadig nå til julehygge kl. 15 med gløgg, æbleskiver og live julejazz leveret af Højgaard/Brødsgaard på [superkaffeforsyningen] i Møllegade 🙂

I morgen d. 10. december kl. 19.30 er der armwrestling i Nørrebrohallen, hvor man kan høre foredrag om sporten og prøve en gratis træningstime, hvis man vil lege armbryder. Total julet…

Tirsdag d. 11. december kl. 17.30-20.30 er der JULEFOLKEKØKKEN på Café Le Rouge, hvor der både serveres traditionel flæskesteg med hjemmelavet rødkål, kartofler og sovs samt en vegetaroverraskelse, som bl.a. består af rødkålssalat med appelsin og quinoa. Hvem ved, måske er der nøddesteg? Jeg ville i hvert fald gå efter den vegetariske! Prisen er 45 kr for voksne og 25 kr for børn. Desuden kommer ham den hvidskæggede forbi samt en lidt mere interessant juledj. Café Le Rouge ligger på Bragesgade 5.

Onsdag d. 12. december byder Hjerte Genbrug på Nørrebrogade 116 på hyggelig overskudsaften fra kl. 18 til 22. Mellem kl. 18 og 19 kan man donere ting, som derefter bliver solgt. Pengene går til uddeling af julepakker til mennesker på Nørrebro, som har brug for lidt ekstra hjælp her i julen. Der serveres desuden kaffe, te og julebag.

Torsdag d. 13. december er der art talk med tv-vært og kunsthistoriker Peter Kær på Galleri Oxholm på Ravnsborggade, som består af udstillingsstederne Galleri Oxholm, Oxholm Room og Oxholm Hall. Gitte Mørk, Hans Henrik Fischer, Lene Winter og Winnie Strøm Schildknecht udstiller malerier og skulpturer, og Peter Kær leger kunstguide. Man skal tilmelde sig på kj@gallerioxholm.dk, hvis man ønsker den gratis guidede tur mellem 17 og 18, men ellers er der åbent for alle mellem kl. 18 og 20.

Fredag d. 14. december kl. 17.30 kan man få lov til at se Danmarks første moské med minaret på Rovsingsgade. Der vil være foredrag om moskéen, mens der serveres kage, frugt, te og kaffe. SPÆNDENDE! Der er kun plads til 80 mennesker, og det er først til mølle, så man skal være hurtig!

Lørdag d. 15. december inviterer Røde Roses Kaffebar til julehygge med juleklip, historieforælling, juledj, gløgg og vafler fra kl. 11 til 20.

Øh… og søndag d. 16. december holder Nørrebrohallen Fifaturnering… Drop dette og tag til julehygge med klippeklister, æbleskiver og gløgg på Saks Corner på Sjællandsgade fra kl. 15.
Resten får I senere… NYD DAGEN OG SNEEN.

10 responses to “Kulturjulekalender del 2

  1. copenhagencakes december 9, 2012 kl. 2:27 pm

    Tak for i går! Jamen altså, hvorfor har du kun sovet 5 timer? Jeg sov til kl. 13 😀
    Åhhh jeg vil vildt gerne til arragementet med moskéen, tak for info!
    Ps. Hvad er “ingesmåkager”, jeg spiser ingefærsmåkager 😛
    Pps. Håber du kom godt hjem i 2. gear!
    Pps. Jeg så på facebook, at Arabica afholder bingo-aftener en gang imellem – skal vi lige holde øje med hvornår næste arrangement er and get our bingo on?

    • noerrebro december 9, 2012 kl. 2:34 pm

      Det var simpelthen så hyggeligt jo… Jeg hjulede afsted i 1. gear og kunne næsten ikke følge med Maiken, som spurtede over broen 🙂 Men jeg kom da hjem i seng. Og så tror jeg, at snestormen vækkede mig, så jeg måtte op og åbne gaver, skrabe julekalender og spise småkager…
      Tænkte nok, at moskéen lige var noget for dig. Jeg tror desværre ikke, at jeg selv kan nå det, men jeg er med på bingoaften en dag! Hvis det indebærer cheasecake 😉
      Uh, og ingekager er da bare slang for ingefærkager 😉

      • copenhagencakes december 9, 2012 kl. 2:45 pm

        Haha Maiken havde jo også sports-tøjet på, så hun var sikkert mega hurtig!
        Årh, gaver, julekalender og småkager, det er jo mega julet! Jeg stod op til en nærmest opryddet lejlighed og ruder man ikke kan se ud af pga. sne, herligt! Også mega fedt at se, at foran delikatesseforretningen på den anden side af gaden, hvor kunderne normalt parkerer sine cykler – der holdt i stedet kælkeslæder tidligere. Mega fedt at det er den eneste transportform der dur i dag!
        Arhh det må være fordi jeg ikke har min daglige gang på det hårde Nørrebro, at jeg ikke er stødt på ingekager før. Nu ved jeg det, så nu kan jeg være hip næste gang jeg færdes i de kredse!

        • noerrebro december 9, 2012 kl. 9:30 pm

          Ja, det er skønt med al sneen – og fedt med kælkene! Det tror jeg også, at jeg vil anskaffe mig. Helst med et par slædehunde foran 😉

          Du ved, Nørrebro har sit helt eget sprog. Appelsiner hedder fx også bare apsiner. You know…

  2. Anne (A+K) december 10, 2012 kl. 8:32 am

    Lyder helt vildt hyggeligt – der er intet andet for end at hygge sig, når snestormen raser. Jeg var til julefrokost med familien – det er vejen frem med god mad og godt selskab sådan en dag (;
    – Anne

  3. Maiken/Dronningemad december 10, 2012 kl. 2:17 pm

    Ihh ja, det var hyggeligt! Også at følges hjem på cykel – havde jo glemt alt om dine handicappede gear, så godt du fulgte trop 😉 Håber kagerne smager, uhm dine ingekager ser også fortræffelige ud! Hvis I tager til cheesecakespisning – hov, jeg mener bingoaften, så joiner jeg hellere end gerne, det lyder da for hyggeligt. Og så lige i Blågårdsgades smørhul 🙂

    • noerrebro december 10, 2012 kl. 7:14 pm

      Det må vi gøre ja 🙂 Anede slet ikke, at de havde bingoaftener, men det lyder sjovt!
      Og dine småkager er vildt lækre…! Min kæreste er også fan. Er opskriften hemmelig? 😉
      For resten kom jeg lige i tanke om den taxa på Blågårdsgade, som, vi troede, var en politibil 😀 Vi var lidt fjollede der. Men jeg gad godt vide, om det er ulovligt at cykle på den gade…

      • Maiken/Dronningemad december 11, 2012 kl. 12:21 pm

        Årh jeg er glad for at høre, at småkagerne bliver nydt 🙂 Opskriften er bestemt ikke hemmelig, hold øje med bloggen, så kommer den snart på 🙂 I øvrigt, hvor nydeligt at det sner på din blog!
        Haha ja, måske var vi lidt paranoide lige der, men det ville også være surt at ende med en bøde. Mon ikke vi kan opdrive om det er ulovligt? Ser folk der cykler på gaden hver dag, så mon ikke man godt kan slippe afsted med det? 🙂

        • noerrebro december 11, 2012 kl. 5:10 pm

          Jo, man slipper sikkert afsted med det, men hvis der er politi, og det er ulovligt at cykle der, så skal man ikke regne med at slippe fra en bøde. Har lige fået én for nylig, og politiet er over det hele for tiden. Der er jo økonomisk krise, så de skal jo indhente pengene fra et eller andet sted 😉

          Ja, det sner, og jeg aner ikke hvorfor! Men det er super hyggeligt 🙂

Skriv et svar

