noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk dhal

Jeg elsker indisk mad. Og jeg elsker dhal. Dhal (eller dal) er vist egentlig bare en fællesbetegnelse for ”linser”, men bruges typisk om en indisk vegetarret, som oftest laves på røde linser. Retten kan laves på 1 mio. forskellige måder, med kartofler, blomkål, aubergine, gulerødder eller bare med tomater. Den kan bestå af 5 ingredienser, eller den kan bestå af 20. Den kan være tynd og suppeagtig, eller den kan være som mos eller puré og dermed så tyk, at man med fingrene kan samle massen op med et stykke chapati – ret så indisk!

P1190518

Den er krydret med de lækreste krydderier, som egentlig er ret julede, nemlig kardemomme, kanel og nelliker, så den passer perfekt til den vegetariske (og også veganske) julefrokost, især hvis man ikke er bange for at invitere lidt anderledes kultur ind i den danske (og kødfulde!) julefrokost. Mangfoldighed og kulturmix, det manglede da bare! Hvilket minder mig om, at vi på min arbejdsplads faktisk indtog julefrokostens herligheder på en indisk restaurant. Mums! Nå, men man kan sagtens servere dhal til lam, kylling eller svin (koen er jo hellig de fleste steder i Indien), så det spolererer ikke den traditionelle julefrokost. Jeg foretrækker nu et fladbrød til, hvilket enten kan være naan eller chapati.

I Indien står kvinderne over dhalgryderne dagen lang, og når den endelig serveres, har den den lækreste og mest krydrede og autentiske smag. Min version kræver ikke 7-10 timer, men kan laves på ca. 1½ time, og selvfølgelig bliver den bedre af at stå og simre i længere tid. HUSK at den lækre dhal bør være så stærk, at man kan fornemme en rødmen i kinderne. Så er den perfekt 🙂

Nørrebro’sk dhal

Til 4 personer

Ingredienser

6 stk. kardemommekapsler

10 stk. nelliker

1 tsk. stødt koriander

2 tsk. hel spidskommen

1 tsk. sennepsfrø

Olie

1 spsk. frisk ingefær

Stødt eller frisk chili – og man bestemmer selv, hvor meget der skal i. Start evt. med ½-1 tsk. stødt chili eller ½ frisk chili, hvor kernerne er fjernet. Man kan altid smage til med mere chili senere

5 fed hvidløg

1 spsk. karry

1 tsk. garam masala

5 cm kanelstang

8 dl grøntsagsbouillon

500 g røde linser

1 dåse hakkede tomater

ca. 200 ml kokosmælk

Salt er måske nødvendigt, måske ikke…

Fremgangsmåde

Start med krydderierne. Kardemommekapslerne skal mases og flækkes med en kniv, og frøene skal så ristes ved høj varme i en (stor) gryde sammen med nelliker, koriander, spidskommen og sennepsfrø. Bliv ved med at røre.

Når der dufter af jul, hældes krydderierne i en skål, hvorefter ingefær rives og hvidløg hakkes. Hvis der bruges frisk chili, skal den ligeledes hakkes (finhakkes).

Kom olie i gryden, tilsæt hvidløg, ingefær og chili (enten frisk eller stødt) samt karry, garam masala og kanelstang. Lad det stege et par minutter og kom så de andre krydderier i, mens der røres. Pas på det ikke brænder på!

Efter et par minutter tilsættes grøntsagsboullion, røde linser og flåede tomater, og så kan retten stå og simre 45-60 min (jo længere tid, jo bedre!), inden der kommes kokosmælk i. Smag evt. til med salt og server så med chapati, naan, paratha eller et fjerde slags mad-fladbrød.

P1190521

8 responses to “Nørrebro’sk dhal

  1. Emma januar 2, 2013 kl. 12:41 pm

    Jeg spiste dhal (sådan plejer jeg at stave det – min far skriver dal, du skriver dahl, hvad mon er mest indisk?) lillejuleaften i år. Det var perfekt. Selve juleaften spiste jeg røde linser igen, men i frikadelleform 🙂

    • noerrebro januar 2, 2013 kl. 1:49 pm

      Jeg tror, at jeg staver det forkert… Så vil straks rette det (tak)! I Indien skriver de vist dal, men jeg synes, at der bør være et h – det skal blot sættes det rigtige sted… 🙂

      Mmm… Hvor lækkert. Hvad fik du så til dine linsedeller? Jeg spiste primært hjemmelavet rødkål og svesker 😉 Tror jeg hopper på veggevognen næste år igen – det er langt mere interessant!

  2. Cecilie august 4, 2013 kl. 3:38 pm

    Skal der først kokosmælk i efter de 45-60 minutter?
    Lyder superlækkert btw. 🙂

    • noerrebro august 5, 2013 kl. 2:32 pm

      Hej Cecilie.
      Det er vildt lækkert med kokosmælk i 😉 Min erfaring er, at man risikerer, at kokosmælken skiller, hvis den koger for længe. Derfor tilsætter jeg den altid til sidst… Så ja, efter 45-60 min giver det bedste resultat.

  3. Bettina januar 17, 2016 kl. 7:56 pm

    Jeg har lavet dhal i dag og det smager vildt godt. Jeg har dog et problem med ikke og komme til og tygge/sluge en enkelt helt nellike (føj!) og vil derfor høre om det giver den samme smag og anvende stødt/pulveriseret nellike i stedet for? Tak for en dejlig opskrift 😀

    • noerrebro april 27, 2016 kl. 6:35 am

      Hej Bettina. Jeg beklager meget det sene svar, men jeg er ikke aktiv på bloggen mere, så jeg tjekker sjældent min mail.
      Jeg vil da lige svare alligevel 🙂 Jeg har ikke prøvet stødt nellike og ved ikke, om det giver samme smag. Men ellers kan du måske bruge et teæg til de krydderier, som du ikke ønsker at tygge, så de let kan fjernes inden servering? For du har ret. En hel nellike er simpelthen ikke særlig sjov at tygge i!

Skriv et svar

