noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk spelt a la mande

Så er julegaverne købt, og jeg er klar til det vildeste juleræs. Det er jo egentlig ret hyggeligt, og inden for blot et par dage, kommer jeg vidt omkring i det danske land.  Den første juleaften var med C i går her på Nørrebro, hvor vi fik hygget uden juletræ, julesang og traditionel julemad.  Desserten var dog lidt som den traditionelle ris a la mande, blot meget sundere og meget bedre, hvis I spørger mig. Normalt er jeg ikke den, der sørger for, at ris a la manden bliver spist op, men faktisk synes jeg, at denne lidt sundere version var ret så velsmagende, og hvis ikke vi havde været propmætte efter aftensmaden, kunne vi sagtens have spist mere. I modsætning til den traditionelle ris a la mande, som med hvide grødris kan synes tung og lidt kvalm, er denne version nemlig lidt friskere og lidt lettere for maven. Og så smager den stort set ligesom den traditionelle ris a la mande! Så prøv den… Evt. bare til julefrokosten, hvis det er lidt for vildt at begive sig ud i selveste juleaften.

Nørrebro’sk spelt a la mande til 4 personer.

P1200195

Ingredienser:

3 dl speltkerner
½ liter vand til kogning
½ tsk. salt
250 ml cremefine 7 %
2-3 spsk. vanillesukker
3 spsk. rørsukker
70 g mandler

Fremgangsmåde

Skyld først speltkernerne i vand, inden de koges i ½ liter saltet vand i ca. 20 min. Herefter afkøles de og sættes i køleskabet et par timer. Jeg lod dem stå i 4 timer, men det gør ikke den store forskel.

Resten laves på 10 min, så man kan vente med at lave det til lige inden, desserten skal serveres.

Mandlerne hakkes, som I ønsker dem – jeg kan godt lide, at de har lidt bid og hakkede dem derfor groft.

Cremefine piskes et par minutter. Resultatet er ikke en flødeskumslignende masse, men nærmere en flydende creme – så er den god.

Rør herefter vanillesukker og rørsukker i, inden det hele blandes sammen.

Og husk lige en hel mandel!

P1200175

P1200184

P1200187

Mums… Det smagte godt. C var også ret begejstret og foreslog, at vi, når vi engang selv inviterer til juleaften her på Nørrebro, serverer denne lækre spelt a la mande.

Et lille minus kan være, at mandlen er nem at få øje på i den store skål, da det hele er meget groft og ikke så sammenklistret som i en traditionel ris a la mande. Men det går vel nok 🙂

Skriv et svar

