noerrebro

fra alle hjørner

Barbattle

Når nu det er et stykke tid siden, jeg har lavet min veggeburgerbattle, synes jeg, at det er på tide at rykke videre til næste battle. Denne gang skal det handle om alkohol! For på Nørrebro drikker vi alkohol. Enten ved Søerne, på en bænk, på græsset foran Sankt Johannes Kirke, på Sankt Hans Torv, på Dronning Louises Bro (tjek det ud ved en 12-tiden på en solskinsdag allerede nu!), i de små Nørrebrohjem eller på baren! Og eftersom “barbattle” er et skønt og finurligt ord, og jeg endelig har været på The Barking Dog, er det nødvendigt med en barbattle.

Kampen står mellem The Barking Dog og Mexibar. Vurderingskategorierne er udseende og smag, sted og barstemning samt pris.

The Barking Dog

Sted og barstemning

Lige siden The Barking Dog åbnede den første øl på min gade, har jeg haft planer om at besøge den lille, hemmelighedsfulde kælderpub. Først tænkte jeg egentlig, at der nu ville være fest på selve gaden nærmest hver dag, men det er som om, at The Barking Dog kun tiltrækker rolige gæster, som ikke larmer. Dem tager Funke sig måske af… 😉 Forleden fik jeg så endelig mulighed for at besøge baren og smage en læxi cocktail. Jeg havde selvfølgelig gjort mig forestillinger om, hvordan baren så ud indenfor – lidt skummel og snusket med sorte barstole og en trist lugt af øl, men jeg havde tydeligvis kun kastet et hurtigt glimt ind ad de gulligbrune vinduer, som åbenbart ikke var afslørende nok. For da jeg trådte ind ad døren, viste det sig, at kælderen slet ikke var så lille, samt at der faktisk både var utroligt rent og ret så hyggeligt med røde sofaer og private snakkehjørner. Og ingen støj! Så jeg var godt tilfreds – især fordi det hemmelighedsfulde, man kan fornemme udefra, også eksisterer indenfor på en dunkel, men stilfuld måde.

Bartenderne var meget opmærksomme på, om vi havde besluttet os og bestilt (de var nede ved bordet ca. fire gange, før jeg tog mig sammen!), samt om vi kunne lide vores cocktails. Meget venlig og hurtig service.

Udseende og smag

På trods af de (i forhold til Mexibar) få valgmuligheder på barkortet, var det utroligt svært at vælge cocktail, og naturligvis måtte jeg læse det igennem ca. fem gange, snage lidt ved nabobordet og lade de andre bestille først. Det endte dog med en Kind of Bellini med fersken, citron og bobler 😉 Den blev fint serveret med skum og en skive citron på toppen. Smagen var jeg også godt tilfreds med. Ofte kan cocktails blive for klistrede og søde, men denne havde en mere syrlig og naturligt sød smag. Så jeg nød den, langsomt (og stilfuldt).

IMG_0165

Min søsters Bienvenidos med lime- og kaffesmag var nu også god, og ligeledes var hendes kærestes Power’s Sour.

Pris

Vores cocktails kostede 85-90 kr., hvilket er en normal cocktailpris i København. Og egentlig var det en fair pris taget kvaliteten og servicen i betragtning, men alligevel tror jeg, at jeg ville tøve, hvis jeg skulle give 85,- for min søsters Bienvenidos, som kom i et glas på størrelse med omtrent 1 dl.

Mexibar

Sted og barstemning

Elmegades lille perle og endnu en kælderbar, dog ikke helt så ny og hemmelighedsfuld som The Barking Dog. Det har i lang tid været mit favoritsted. På et tidspunkt var min veninde og jeg nærmest stamgæster der, og vi fik lavet en del regler for vores Mexibarbesøg, hvilket har ført til, at jeg har en del barkort liggende! Det er et enormt populært sted, og der er altid gang i den. Derfor kan det være svært at få plads, både før og efter 21.30, hvor happy hour stopper. Desuden kan det være svært at overdøve musikken og de mange menneskers snak, for akustikken er ikke helt i top. Men stemningen er god, og der er fest og farver på det mikro ”dansegulv” (dvs. foran baren, hvor folk samtidigt står i kø for at bestille) samt ved bordene.

Servicen er fin. Man står (oftest) i kø og bestiller i baren, hvorefter bartenderen hurtigt mixer en lækker cocktail.

Udseende og smag

Og nu til det bedste – selve cocktailen! Hurra for Passionfruit Daquiry (som ifølge Mexibarreglerne altid skal være den første drink, jeg bestiller)! Den er lækker, frugtig, sød (ikke på den klistrede måde!), frisk og iskold! Og så koster den sølle 44,- og bliver serveret i et flot glas. Siden sidst er den kæmpe bowle dog blevet skiftet ud med et mindre voluminøst og lidt mere kedeligt glas, hvilket er en smule (læs: MEGET) ærgerligt. Smagen er dog den samme, og jeg nød virkelig min Passionfruit Daquiry denne gang også.

IMG_0170

Barkortet rummer et hav af drinks, hvorfor det under indtagelsen af den obligatoriske Passionfruit Daquiry er nødvendigt at starte udvælgelsen af den næste drink. Der er en del cocktails og frozen drinks, men long drinks udgør næsten halvdelen af barkortet med navne som Creamy Orgasm, Farmors Fristelse, Gammel Have og de lidt mere kendte som Sex on the Beach og Pina Colada…

Udover de lækre daquiries kan jeg anbefale deres Mojito, White Russian, Mexi Passion, Soul Kiss og Melon Ball.

Pris

Min Passionfruit Daquiry kostede 44 kr., og eftersom vi kom, da der var happy hour, fik jeg 4 cl alkohol fremfor de sædvanlige 2 cl. Fantastisk pris! Og selv om glasset/bowlen er blevet mindre siden sidst, er prisen stadig utrolig. De fleste drinks koster mellem 44,- og 68,-

Konklusion:

Tja… Det er svært at sige, hvilken bar der er bedst, for det afhænger af ens humør, ens aftenplaner (vild fest vs. enkel drink) og dem, man er sammen med. Begge barer er meget Nørrebro’ske og kan anbefales – grundet deres respektive bonuspunkter. Mexibar er helt klart partystarteren med vilde, lækre, billige drinks (kvantitet), høj musik og gang i den! Men The Barking Dog byder på kvalitet, hygge, stilfuldhed, ro og god service.

Dog må jeg indrømme, at jeg foretrækker Mexibar pga. det store cocktailudvalg, de gode studievenlige priser og min højtelskede Passionfruit Daquiry!

Punktum.

The Barking Dog ligger på Sankt Hans Gade 19

Mexibar ligger på Elmegade 27

 

P.S. Beklager den dårlige kvalitet på billederne

Skriv et svar

