noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’ske daddelklumper

Nu er det efterhånden et stykke tid siden, jeg lavede disse lækre daddelkugler, inspireret af mange forskellige opskrifter. Men eftersom jeg i dag har tænkt mig at lave en ny portion til filmhyggen i aften, har jeg fundet opskriften frem igen. Mest som inspiration, for daddelklumperne kan varieres i en uendelighed! Her får I opskriften, og I kan tro, de smager godt! Næsten ligeså godt som Café Ñ’s daddelkugler – og de er gode!

P1200520

Nørrebro’ske daddelklumper

Ingredienser:

  • 100 g mandler
  • 60 g dadler
  • ¼ tsk. stødt nellike
  • ½ tsk. kanel
  • ½ tsk. kardemomme
  • 1 tsk. vanillepulver
  • 2 spsk. grøn chaite (jeg bruger Urtekrams Yogitea Grøn chai)
  • 2 tsk. hørfrø
  • Kokosmel til at rulle klumperne i

Fremgangsmåde:

Start med at male mandlerne og hørfrøene fine. Jeg startede med dadler og mandler på samme tid, hvilket min stavblender slet ikke kunne klare, så mandlerne blev lidt grove. Hvis du ikke har en særskilt kværn, kan du sagtens blende mandlerne, så de nærmer sig melkonsistens.

Fjern stenene fra dadlerne og del dadlerne i mindre stykker. Bland så alle ingredienserne – på nær kokosmel – sammen og blend. Det er ikke så let, hvis man kun har en stavblender, men det kan sagtens lade sig gøre. Teen gør massen lidt mere blød og formelig, så man kan evt. tilsætte lidt ekstra te.

Til sidst formes daddelmassen til små klumper eller kugler og rulles i kokosmel.

P1200526

P1200539

P1200550

P1200546

P1200522

I aften vil jeg lade mig inspirere af Plat du Jours alternative påskeæg, Mia Mads kokos/daddelkugler indstøbt i chokolade og disse sunde konfektkugler fra High on Life…! Måske eksperimentere lidt med noget tahin?

3 responses to “Nørrebro’ske daddelklumper

  1. Marianne (@cirkusprinsesse) april 28, 2013 kl. 4:37 pm

    Mmm dem er jeg virkelig nødt til at prøve at lave snarest!

    • noerrebro april 29, 2013 kl. 11:36 am

      Gør det… De er voldsomt lækre! Lavede lige en ny portion den anden dag, dog med en lidt anderledes opskrift, og så rullede jeg dem i smeltet chokolade. HAPS!

  2. Pingback: Veganske daddelmuffins | noerrebro

Skriv et svar

