noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’ske veganske daddelmuffins

Så kommer næste portion muffins, som helt klart også fortjener at blive præsenteret. Jeg får virkelig eksperimenteret med sunde muffins i weekenderne, hvilket måske er opstået som et projekt grundet den ivrige bachelorskrivning, som finder sted ved siden af. Mine to dejlige veninder og jeg afleverer om lidt mere end to uger, så der bliver tænkt og skrevet på livet løs. Det betyder dog ikke, at der ikke er plads til at lave andre ting – så som muffins 😉 Så jeg er altså begyndt at eksperimentere med det, jeg har i køkkenet, hvilket gør, at det sommetider bliver en blanding af lidt underlige ting som fx kikærtemel og sukkerfri æblesirup. Disse ingredienser kan dog erstattes af andre madvarer, der ligner – det handler om at være kreativ! Så undlad ikke at bage disse lækre muffins, blot fordi ingredienserne er mærkelige. Pludselig har du faktisk bare lavet din egen opskrift 😉

Disse daddelmuffins er blevet godkendt af både kæreste, veninde og mor, og daddelsmagen er ikke gennemtrængende, så daddelhadere kan også være med. De er veganske, glutenfri og fyldt med god energi. Smagen er sød, og konsistensen er fast. Lidt som en rugbrødskonsistens, og min veninde mente faktisk, at ost ville passe fint til dem. Jeg tror dog, at jeg foretrækker friske jordbær og et par skiver æble til samt måske en klat creme fraiche, fromage frais eller ligefrem is. Haps haps… Eller måske bare med nogle lækre daddelkugler dyppet i smeltet chokolade 😉

P1210650

Nørrebro’ske veganske daddelmuffins

10 muffins

Ingredienser:

  • 20 mandler
  • 7 dadler
  • 10 abrikoser
  • 1 dl kogt vand
  • 1 spsk. kokosolie
  • 1½ dl. ruggryn
  • 1 dl. kikærtemel (eller fx mandelmel, speltmel, osv.)
  • 2 spsk. kværnede hørfrø
  • 3 dl revet gulerod (ca. 4 små)
  • ½ dl soyamælk (jeg brugte Naturli’s med vanillesmag, men alt kan bruges, også komælk)
  • 2 tsk. kanel
  • 1 tsk. vanillepulver
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. nellike

Fremgangsmåden:

Start med at fjerne stenene fra dadlerne og læg dem i blød i det kogte vand sammen med abrikoserne. Blend så mandlerne (men ikke til mel, blot semigrove stykker) og tilsæt de tørrede frugter. Bland så resten af ingredienserne i og blend 🙂

Hæld dejen i muffinforme og bag i ovnen i ca. 20-30 min ved 180 grader. Jeg bagte dem i 30 min, da jeg ønskede en lidt mere fast konsistens, men hvis man ønsker, at de skal være lidt mere bløde, er 20 min også fint.

Vupti dupti, muffins!

P1210652

2 responses to “Nørrebro’ske veganske daddelmuffins

  1. myhandmycraft juli 18, 2013 kl. 1:27 pm

    they look delicious and they are vegan! very good! 🙂

Skriv et svar

