noerrebro

fra alle hjørner

På hjørnet af Sankt Hans Gade og Ryesgade ligger…

…Gavlen. Og der har caféen ligget i 90 år (eller i hvert fald eksisteret som beværtning siden 1923)! Den har naturligvis ændret sig en del, siden den i 1923 opstod som beværtningssted, meeen det er stadig en hyggelig hjørnecafé med øller.

P1240551

På trods af at den ligger et stenkast fra, hvor jeg bor, har jeg kun været der en enkelt gang for at få kaffe. Folk har ellers rost deres vegetarburger og hyggelige stemning, og jeg har da også kunnet se fyldte lokaler, når jeg er cyklet forbi. Endvidere ved jeg, at ejeren af den lille antikvariat på hjørnet over for besøger Gavlen dagligt (det står på hans papir på døren), så stedet må have noget at byde på.

Forleden da min far ringede og sagde, at han var i Kbh., og jeg kun havde 15 min. til rådighed, valgte vi derfor at udforske Café Gavlen og få noget varmt at drikke. Kaffe og kakao er jo sådan set meget interessant, men når vi er så tæt på jul, er der kun én ting, der føles rigtigt at drikke: GLØGG. Så jeg valgte den gløgg, jeg de sidste mange vintre har set, at Gavlen har skiltet med på deres store udendørs tavler. Endelig…

P1240545

Og den var god. Den havde en ok smag – ikke for sød -, og der var tilpas med rosiner og mandler i (selv om der selvfølgelig altid kan være flere!!!). Den kunne godt have været lidt varmere, men det kan man jo bare bede om, og så kunne den måske godt have haft lidt flere procenter i ;) Nu har jeg prøvet den, og jeg var tilfreds. Hvis nogen kender et bedre gløggsted på Nørrebro (eller Ikkenørrebro), så kom endelig med tips. Den bedste gløgg vil altid være den hjemmebryggede, og dem, man køber i supermarkederne, er naturligvis også gode, men der er nu noget ved at drikke gløgg ude på café eller på julemarkeder. En varm frakke, lune vanter, rød næse og et glas gløgg – så er jeg juleglad.

Min far drak varm kakao med masser af flødeskum – haps, den var også lækker

P1240541

P1240544

Eftersom tiden var knap, nåede jeg ikke rigtig at suge til mig af indtryk og sådan helt fornemme caféstemningen, men der virkede til at være hyggeligt, og der var godt fyldt op med både venindepar, kærestepar, hårdtarbejdende studerende og glade øldrikkere. Og så var der nok at se på.

P1240550

P1240546

P1240547

P1240540

Jeg nåede lige at forelske mig i den store indrammede plakat med Nørrebromotiv. Lidt fint…

P1240548

P1240549

Nå, men det er helt bestemt ikke sidste gang, jeg besøger Café Gavlen. Det virker til at være en stemningsfyldt café med lækker mad, hvilket ikke altid er så let at finde. Mange vælger Café 22, fordi den har udsigt til Søerne, og fordi den er nem med den typiske cafémad og de relativt billige priser. Men maden er ikke helt i top (se bare her), og der er ingen hyggelig, intim stemning, hvis man sidder indenfor. Café Gavlen vil derfor være et super alternativ. Især hvis man alligevel skal have sig en caféburger i området omkring Sankt Hans Gade. Ellers er der selvfølgelig også Café Ñ eller Bronx Burgerbar, som begge serverer gode vegetarburgere samt Nørrebro Bryghus, som byder på en bombastisk burger.

P1240552

Prisen på et glas gløgg er 38,-, og den varme kakao koster 34-. Læs mere om Gavlen her

17 responses to “På hjørnet af Sankt Hans Gade og Ryesgade ligger…

  1. Dan Barfod november 26, 2013 kl. 2:52 pm

    Det var en manufaktur forretning i 50 og 60 erne. Ingen Gavl værtshus der og slet ikke i 90 år. Pladder.

    • noerrebro november 26, 2013 kl. 3:09 pm

      Hm… Mystisk. Så forstår jeg ikke, at de på deres hjemmeside skriver:

      “Café Gavlen har eksisteret som beværtning siden 1923, men fik i 1999 et tidsvarende løft i takt med udviklingen i kvarteret, men vi stræber stadig efter at skabe et rum hvor der er plads til alle, og hvor fortid og nutid går op i en højere enhed.”

      • Dan Barfod november 26, 2013 kl. 3:22 pm

        Næh, det er mystisk. Jeg har skrevet nogenlunde det samme på siden”børn der havde deres gang i Ravnsborggade”.

        Måske bliver der dér kastet lys over sagen.

        Det er muligt jeg husker galt. Der var noget med et værtshus og en bager allerførst i Ryesgade.

        Måske har værtshuset udvidet efter manufakturen standsede. Eller ……. Der er mange muligheder. Den mest logiske er udvidelse af værtshus, altså inddragelse af manufakturlokale.

        Dan

  2. Dan Barfod november 26, 2013 kl. 5:49 pm

    Så er der lidt friske nyheder vedr den 90 årige: :

    Randi Birgitte Lindner Ja..de glemmer åbenbart at Gavlen er udvidet med hele 2 forretninger 1 på hver side af den egentlige, min mand bestyrede Gavlen i ca. 1967 da var den kun den lille . Det er faktisk stadig meget nemt at se indendørs hvor den egentlige var!
    for 25 minutter siden ·

    Randi Birgitte Lindner Ja da , der lå en tricotageforretning på hjørnet , jeg har købt babytøj der i 1966, kan ikke lige huske hvad der lå på den anden side af Gavlen. så du har altså ret Dan Barfod

    Randi Birgitte Lindner Men selve gavlen har ligget der i 90 år, det er rigtigt, inde på gavlen hænger vist stadig et billede fra nogle af de 1 år.

    • noerrebro november 26, 2013 kl. 6:55 pm

      Spændende spændende! Så hvad er konklusionen? At Gavlen har ligget der i 90 år, men, men at den var mindre dengang?

      Tak for hurtig research!

      • Dan Barfod november 27, 2013 kl. 6:35 pm

        Randi Birgitte Lindner ja , jeg fik aldrig skrevet færdig , troede jeg nåede at slette det , ja, jeg prøvede at Google et gammelt billede af Cafe Gavlen , men der dukkede ikke noget op på Nettet, men inde på Gavlen ved jeg at der hænger flere inde bag ved . det var bare det Dan

        Dan Barfod Det er ikke så vigtigt, kun fordi ham der noerrebro spørger om konklusionen er at gavlen har ligget der i 90 år. Hvad ved jeg, jeg er kun 65 og husker mere tricotagen, og bageren i ryesgade med de lækre marins. Værtshus kom jeg ikke på, der lå vistnok også en “oles bodega lige ved siden af nr 17 og om det var før wibolt, efter wibolt eller i fredelig! sameksistens med wiboldts husker jeg ikke. Det som var vigtigt er klaret, nemlig at på hjørnet af ryesgade og sct. hansgade lå tricotagen med den lille mand og bolchedåsen..

        Dan Barfod Smukt Randi Tak.

        Så kommer vi ikke nærmere Noerrebro, men det er vel også godt nok. Lad os konkludere at gavlen har eksisteret i 90 år, men med navneskift til netop “gavlen” da den rykkede ind på hjørnet af sct. hansgade og ryesgade hvor tricotagen/manufakturhandelen lå.

        Graver du dybt og finder frem til sagens rette sammenhæng så vil jeg meget gerne høre fra dig.🙂 Dan

      • Dan Barfod november 27, 2013 kl. 6:47 pm

        Rette sammenhæng = Hvornår lukkede tricotagen, og hvilket år opnåede gavlen sin nuværende position. Har der eksisteret et værtshus i Ryesgade nr.1 uafbrudt siden 1923?

        • noerrebro november 28, 2013 kl. 8:07 pm

          Beværtning skriver Gavlen… Men ja, jeg ved det sørme ikke. Skriver lige en kilde på, så ved folk, hvor jeg har det fra

          • Dan Barfod november 28, 2013 kl. 9:33 pm

            Tak for hyggelig samtale Noerrebro. Jeg burde abonnere på den lokale for at holde mig ajour. Præstø ligger langt væk fra Ravnsborggade. Jeg tager en stille stund og kigger på de tilsendte links – et nostalgisk egotrip og samtidig en vurdering om det gamle ordsprog “nostalgic ain’t what it used to be” holder vand i denne sammenhæng. Hyg dig og ha det.🙂

          • noerrebro november 28, 2013 kl. 9:49 pm

            🙂 Hils Præstø. Jeg skal nok nyde Nørrebro for dig og overøse bydelen med kærlighed og varme…

  3. Karoline november 28, 2013 kl. 10:27 pm

    Hej! Du skulle ikke tilfældigvis vide noget om en hyggelig orientalsk inspireret café, hvor man evt. kan sidde på gulvet, på puder, hvor der serveres vegetarmad og hvor stilen er indisk/nepalesisk/tibetansk?

    • noerrebro november 29, 2013 kl. 8:40 am

      Ikke lige på Nørrebro, men der var på et tidspunkt en café inde i indre by, hvor de serverede te, og hvor man skulle tage sine sko af, inden man gik ind. De havde vist også mad. Det hed noget med temple, tror jeg, men jeg kan simpelthen ikke finde det, og jeg tvivler på, at det stadig ligger der.

      Der er en del indiske restauranter her på Nørrebro, men ingen af dem er som i Indien, og der er ingen, som er så intime og indiske med puder og sidde-på-gulvet-hygge desværre.
      Café Ñ har lækker vegetarmad og hyggelig pudestemning, men man sidder ikke på gulvet, og det er ikke så indisk/tibetansk/nepalesisk..

      • Karoline november 29, 2013 kl. 9:07 am

        Tusind tak for dit finde svar! Jeg tænkte, at det måtte være dig af alle, som jeg kunne spørge om det her. Jeg har ledt på nettet, søgt på alt muligt og alt forgæves lige siden jeg kom hjem fra Nepal og Indien i 2011. Kan det virkelig passe at kbh endnu ikke har sådan et sted? Det kan jeg virkelig ikke tro.. Måske skal man ud på Christiania et sted😉

        • noerrebro november 29, 2013 kl. 12:25 pm

          Synes virkelig også, at Kbh mangler sådan et sted🙂 Savner at spise med fingrene og sidde på gulvet. Sådan er det, når man har rejst i Nepal/Indien/Tibet…

          Jeg skal nok skrive, hvis jeg finder et sted, men jeg tror, du må lave din lejlighed om til café i stedet😉

  4. Pingback: Den bedste gløgg på Nørrebro | noerrebro

Skriv et svar

