noerrebro

fra alle hjørner

Nørrebro’sk gløggekstrakt

Nu er det ikke fordi, jeg er gløggekspert (selv om jeg da får drukket en del gløgg her i december), og på trods af at jeg ofte har lavet gløgg selv, har jeg aldrig prøvet at lave ægte gløggekstrakt før. Men efter en snak med en gløggkyndig på mit arbejde besluttede jeg mig for at lave min egen gløggekstrakt. Jeg foretrækker nemlig den hjemmelavede, da dem, man køber i supermarkederne, ofte er meget søde eller smager af mandelessens, hvilket jeg ikke bryder mig helt så meget om. (Dog er det aldrig så slemt, at de ikke kan drikkes!) De sidste par år har jeg blandet rødvin, sukker og forskellige julekrydderier og ladet det trække ½ times tid, inden det er blevet varmet op, hvilket har fungeret fint som et alternativ til købegløgg. Rødvinen har dog ikke stået længe nok til kunne optage smagen af julekrydderierne, og resultatet har været acceptabelt, men ikke super. SÅ endelig kom jeg i gang med at lave gløggekstrakt. Min kollega havde ikke en udførlig opskrift, jeg kunne følge, men nævnte bare, at hun skar en appelsin over i to halve, lagde dem i en gryde, hældte vand i, til det dækkede appelsinhalvdelene, kom diverse julekrydderier i og lod det koge 2-4 timer. Det var derfor mit udgangspunkt, som resulterede i denne Nørrebro’ske opskrift på gløggekstrakt. De fleste plejer vist at tilsætte alkohol i deres gløggessens, og jeg hældte da også lidt portvin i efter 1 times tid, men hvis man undlader alkoholen i essensen, kan den snildt bruges til en alkoholfri gløgg. Portionen er ret så stor, så der er nok til mange gryder gløgg!

Nørrebro’sk gløggekstrakt:

Ingredienser:

2 økologiske appelsiner

4 kanelstænger

Ca. 40 nelliker

20 kardemommekapsler

1 tsk. sorte peberkorn

35 g frisk ingefær

1,5 liter vand

200 g brun farin

Evt. 1 dl portvin

Fremgangsmåde:

Start med at rive de to appelsiner og skær dem så over på midten. Placer de fire halvdele med toppene opad i en stor gryde. Knus kardemommekapslerne og riv ingefæren. Hæld så alle ingredienserne i gryden på nær portvinen. Vent med at tilsætte den, eller udelad den helt.

Jeg lod min ekstrakt koge i 2½ timer, hvilket, jeg synes, var ret passende. Jeg lod endvidere krydderierne og appelsinhalvdelene blive i gryden natten over i køleskabet, inden jeg siede dem fra.

Til en flaske rødvin er det passende med ca. 3. dl gløggekstrakt, og så skal der jo bare tilsættes smuttede mandler (og husk at der godt må være mange!) og rosiner samt lidt portvin. Portvinen er dejlig sød, så gløggen får en lækker “rund” og “blød” smag 🙂

Enjoy 🙂

P1240631 P1240633

4 responses to “Nørrebro’sk gløggekstrakt

  1. Dan Barfod december 9, 2013 kl. 9:51 pm

    Lækkert. Har ledt lidt i gemmerne efter god opskrift. Det er ikke nødvendigt længere 🙂

    • noerrebro december 9, 2013 kl. 9:57 pm

      Fantastisk Dan! Så håber jeg, at den lever op til forventningerne 😉 Jeg er som sagt ikke gløggekspert, men jeg kan sige, at jeg synes, min gløgg blev bedre end både Gavlens og Floras Kaffebars gløgg 😉

  2. Pingback: Den bedste gløgg på Nørrebro | noerrebro

  3. Pingback: Side ikke fundet | noerrebro

Skriv et svar

