noerrebro

fra alle hjørner

Julesnaps

P1240614

Foruden den lækre gløggekstrakt, jeg har blogget om, bød december måned også på andre alkoholiske kreationer. Jeg begav mig nemlig ud i snapsebrygning til årets bloggerjulefrokost. Og hvis jeg selv skal sige det, var det en succes. Eftersom den ikke blev drukket op til julefrokosten, kom jeg den senere i en gryde gløgg (mums!), og den endte sine dage til familienjulefrokosten forleden, hvor den måtte konkurrere mod en hjemmelavet periokonsnaps fra ’92 samt en pæresnaps fra ’94. Sidstnævnte blev lavet ved at sætte en tom flaske på et pæreskud, således at pæren kunne vokse sig stor og smuk inde i flasken, inden den blev overhældt med snaps. Smart, tjekket og lidt vildere end min julesnaps. Ikke desto mindre var min julesnaps populær, og hver en dråbe blev drukket op!

Opskriften er ikke min egen, men Samvirkes, så jeg vil ikke tage æren for den. Dog blev den brygget på Nørrebro, så I fortjener opskriften. Og I bør lave den lige nu, så den kan stå og trække til 1. december 2014❤

Julesnaps

Ingredienser:

1 økologisk appelsin

1 vaniljestang

20 kaffebønner

1 kanelstang

1 flaske vodka

P1240595 P1240601

Fremgangsmåde:

Start med at skrabe kornene ud af vaniljestangen og riv appelsinen.

Find et pænt glas eller flaske og bland kaffebønner, kanelstang, appelsinskal og vaniljestang uden korn i glasset.

Hæld derefter vodka over og lad det trække så lang tid som muligt. Jo længere tid, jo bedre🙂

Server til julefrokosten eller i gløggen og mærk din hals blive renset på en julet måde.

Haps snaps.

P1240615 P1240622

2 responses to “Julesnaps

  1. Charlotte januar 8, 2014 kl. 9:35 pm

    Eeeeej det lyder godt med kaffe! Haps haps haps, nu er der et år til snaps🙂

Skriv et svar

